به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محسن قنبریان استاد حوزه و دانشگاه در مراسم عزاداری فاطمیه در مسجد دانشگاه شریف با اشاره به ویژگیهای عمل صالح و احسنترین عمل صالح در وضعیت و شرایط امروز جامعه مسلمانان اظهار داشت: هر عملی صالح نیست و هر عمل صالحی احسن نیست و وقتی فعل قبیح خاسر و سرمایه سوزی انجام میشود فقط عمل صالح احسن جواب صحنه است. هر جای تاریخ که ریل عوض کرده یک عمل صالح احسنی باید انجام میشد که نشده است. من اگر نتوانستم عمل صالح احسن را پیدا کنم و انجامش بدهم باید بترسم و این خوف تحرک میآورد.
عمروعاص عمیقتر از هر شیعهای امیرالمومنین (ع) را میشناخت
وی با اشاره به نمونههای تاریخی این موضوعت بیان کرد: عمروعاص غدیر را دیده از دیگران هم شنیده و در فضیلت امیرالمومنین (ع) هم شعر سروده و نوشته کجا سنگ ریزه ها مثل ستارههای آسمان هستند؟ عمروعاص عمیقتر از شیعیان آن دوران حجت امیرالمومنین (ع) را تصدیق کرده اما آیا شیعه است؟ نه، چرا که اعتقاد به امیرالمومنین (ع) مسئولیتهایی به بار میآورد که اولینش بیعت نکردن با معاویه است. آیا با این استدلال میتوانیم بگوییم شیعه هستیم؟ زمانی میتوانیم بگوییم که به تعهدهای شیعه بودنمان عامل و پایبند باشیم.
قنبریان تصریح کرد: عمل انسان را به حقیقت میرساند البته برخی هم نسبت به عمل بدشان جهود میورزند و از حقیقت دور میشوند. مؤمن ساکن ممکن است در جهل مرکب باشد. این روزها اکثر ما فکر میکنیم وظیفه خود را در قبال لبنان و فلسطین انجام دادیم اما تعهد این نیست که یکبار کارت بکشیم و تمام، باید فکر کنیم یکی از اعضای خانواده در بیابان افتاده و اگر نگران نیستیم فقط بازی کرده ایم.
کمکی که آرمانی را محقق کند کمک در راه خداست
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: هر پرداخت پولی هم در راه خدا نیست باید آرمانی محقق و نیازی برطرف کند. هر عملی هم صالح نیست، حتی اگر ظاهراً عمل خوبی باشد. برخی اوقات عملی صالح است اما در شرایط بیرونی صلاحیت را از دست میدهد. مسجد ساختن کار خوبی است اما اگر کمک به خلیفه جائر باشد اشکال دارد. صهیونیستها قبل از پیروزی انقلاب مسجد الاقصی را آتش زدند محمدرضا پهلوی مبلغی کمک کرد، امام به خاطر وجود صهیونیستها گفت اگر من باشم اصلاً این مسجدالاقصی که آتش زدند را درست نمیکنم تا جلوی چشم مسلمانان باشد. آیات عظام نجف میخواستند برای ائمه بقیع مزار بسازند، از امام سوال کردند و گفت در کشوری که اساس مذهب در خطر است عمارت ساختن بر بقیع کاری نمیکند، بلکه بغض شیعیان را کم میکند. حرف این نیست که کسی برای حرم اهل بیت (ع) کمک نکند، ولی اینجا پوشش ظلم میشود. آنجا دین سفیانی، اسلام آمریکایی باشد، تیزی نگاه تشییع را میخواهد بگیرد و بگوید این هم حرم برای امامتان دیگر چه میخواهید!
وی در ادامه توضیح داد: حالا یک مسئله دیگر فی نفسه خوب است حتی زیر نظر خلیفه جائر هم خوب است و آن دفاع از مرزهای اسلام است. اگر دفاع از مرزهای اسلام، یا مرزداری تحت لشکر یزید هم باشد باید با او رفت. کیان اسلام و مسلمانان در مقابل کفر ظاهری و آشکار آنقدر مهم است اگر خلیفه اموی هم لشکر کشید باید کمکش کرد. اینجا ما در سپاه یزید هستیم اما نه یزیدی که میخواهد فتوحات کند یا مقابل امام حسین (ع) بایستد، منظور ما جهاد دفاعی است، نمونه اش کجاست؟ جایی که اساس اسلام در خطر است، جایی که رفع تجاوز از نوامیس مسلمانان از بیگانه باید کرد، جایی که عدهای مسلمان در برابر کافر درگیرند و باید به مسلمانها کمک کرد، یکی هم جنگیدن برای بیرون کردن اشغالگران است. رئیس علی دلواری و میرزا کوچک خان جنگلی جهاد دفاعی انجام دادند و نیاز به حکم هم نداشتند. اگر زیر پرچم یک ظالم از ناموس تشییع دفاع کنی اشکال ندارد. کاشف الغطا در کشف الغطا مینویسد از برترین جهاد همان جهاد دفاعی است و از جهاد ابتدایی در گسترش اسلام کمتر نیست. هرکس این کار را بکند در روز شهادت داخل شهدا است.
میدان عمل صالح را مشخص میکند
قنبریان همچنین گفت: میدان به تو میگوید کدام عمل صالح احسن است. مرزداری که دعای ۲۷ صحیفه سجادیه برای آنان است و در دوران اموی مرزداری میکردند در جنگ صفین از امام علی جدا بشوند چه میشوند؟ تاریخ مشخص کرده. حضرت علی (ع) در حال آماده شدن جنگ با معاویه است عدهای آمدند و گفتند ما در مقابل مسلمانان نمیایستیم، اجازه بده برویم سر مرزها و مرابط بشویم. حضرت با طاغوت می جنگد و میگوید یا باید با این مرد بجنگم یا کافر بشوم، کسی که تجاوز به نوامیس میکند و اساس اسلام را منقلب میکند، این وسط افرادی پیدا میشود و میخواهند مرزداری کنند، این هم عملش صالح نیست.