غلامحسین نامی، مارکو گریگوریان را هنرمندی دغدغه‌مند دانست که از جریانات غیرهنری عصبانی بود و برای جمع کردن بساط خیانت به هنر، «گروه نقاشان و مجسمه سازان آزاد» را تأسیس کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه نمایشگاه «مروری بر زندگی و آثار مارکو گریگوریان» با حضور نادره رضایی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گریگور هاکوپیان سفیر ارمنستان در ایران، جمعی از هنرمندان و مسئولان هنری دوشنبه ۱۲ آذر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این مراسم، یعقوب امدادیان، غلامحسین نامی، محمدرضا فیروزه‌ای، ایرج اسکندری، آرمان استپانیان، مهدی حسینی، هادی حیدری، سهراب هادی، علی خسروی، عباس مشهدی‌زاده، بهزاد حاتم و شایان شعبان، نیز از جمله حاضران بودند.

میشل الله‌وردیان رئیس بنیاد مارکو گریگوریان و برگزار کننده نمایشگاه آثار او در ابتدای مراسم افتتاحیه، به جریان هنر مدرن در ایران و آموزش آن اشاره کرد و گفت: جریان مدرنیسم در نقاشی معاصر ایران با تأثیرپذیری از نظریه‌ها، گرایش‌های متنوع و دستاوردهای هنری دنیای غرب دستخوش تحولات گوناگونی شد که بستری مناسب برای بسط و گسترش این هنر را در کشور ما فراهم آورد. زمینه‌سازان این جریان هنرمندان نام آشنایی بودند که علاوه بر فعالیت مستمر در عرصه نقاشی مدرن ایران اسلوب‌های نو و نیز سبک‌های گوناگون نقاشی مدرن را به نسل جوان‌تر ایران شناساندند و آموزش دادند، می‌توان گفت که نسل‌های بعدی این نقاشان همگی وام‌دار طلایه‌داران نقاشی مدرن ایران هستند که بی شک مارکو گریگوریان یکی از این هنرمندان است.

وی بیان کرد: بنیاد مارکو گریگوریان در ایروان ارمنستان افتخار دارد که در اولین سال تأسیس خود با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاهی از آثار این نقاش صاحب سبک برگزار کند.

الله‌وردیان عنوان کرد: موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان موزه‌ای بین المللی بیشترین اثر از مارکو گریگوریان را در گنجینه خود جای داده و اکنون به مناسبت یکصدمین سال تولد این هنرمند اقدام به برگزاری نمایشگاه مروری بر زندگی و آثار مارکو گریگوریان از ۱۲ آذر تا ۲۳ دی ماه ۱۴۰۳ کرده است. این نمایشگاه نخستین نمایشگاه انفرادی است که از آثار مارکو گریگوریان در طول بیش از چهار دهه فعالیت موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: نمایشگاه بر آن است در حد امکان با بررسی روند فعالیت‌های هنری و تحلیل دوره‌های مختلف آثار مارکو گریگوریان سهمی در شناساندن و نقش مؤثر این هنرمند در روند تحول نقاشی معاصر ایران به نسل امروز نقاشان کشور و علاقه مندان به این هنر داشته باشد.

مدیر هنری نمایشگاه عنوان کرد: آثار به نمایش درآمده تنها گزیده‌ای از آثار مارکو گریگوریان است که از منظر تاریخ نگاری هنری و با نگاهی پژوهشی گردآوری و چیدمان شده است. بنیاد مارکو گریگوریان در ایروان در اولین سال تأسیس خود با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه آثار این هنرمند را برگزار کرده است.

وی تصریح کرد: بر آن هستیم با بررسی روند فعالیت‌های هنری مارکو گریگوریان، سهمی در شناساندن نقاشی معاصر ایران به علاقه‌مندان داشته باشیم و همچنین از منظر تاریخ نگاری هنری موثر باشد.

غلامحسین نامی هنرمند نقاش و از دوستان مارکو گریگوریان در ادامه با بیان اینکه این هنرمند فقید، جنبش نوگرایی در ایران را در زمینه نقاشی پایه‌گذاری کرد، گفت: مارکو اولین کسی بود که نگاه نو به دنیا را در نقاشی و عرصه هنر نقاشی ایران رواج داد و در سال ۱۳۳۷ وقتی که از ایتالیا آمده بود، از اینکه این همه هنرمند جوان با استعداد در ایران فعالیت دارند که آثار هیچ‌کدام از مرزهای ایران بیرون نرفته، تعجب کرده بود.

وی بیان کرد: مارکو به اداره فرهنگ و هنر پیشنهاد داد و گفت که ما برای اینکه این جوانان را به دنیا معرفی کنیم و کارشان را از ایران به خارج بفرستیم، نیازمند بینال هنر هستیم. در واقع، مارکو گریگوریان وسیله‌ای شد که هنر معاصر ایران به جهان معرفی شود و ما امروز وقتی که هنرمندان خوبی را در سطح جهانی می‌بینیم، متوجه می‌شویم که مارکو چه خدمتی به هنر ایران کرد.

نامی با بیان اینکه درباره مارکو گریگوریان بسیار می‌توان صحبت کرد، با ذکر خاطره‌ای از او گفت: رابطه من با مارکو گریگوریان مربوط به قبل از تشکیل گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان است؛ زمانی بود که ما در گالری عبدالرضا دریابیگی جمع می‌شدیم، یک روز که در این گالری بودیم، مارکو عصبانی بود از اینکه یک مشت آدم‌های بی استعداد و بی هنر کارهای مزخرف خودشان را در گالری‌ها به نمایش می‌گذارند و گالری داران نیز بدون اینکه از هنر اطلاعی داشته باشند، کارهایی را به نمایش می‌گذارند و به قیمت‌های گزاف می‌فروشند. مارکو معتقد بود این روند خیانت به هنر است و ما باید جلو این قضیه را بگیریم و این موضوع به مساله همه ما تبدیل شد.

وی ادامه داد: بعد از آن بود که قرار گذاشتیم گروهی تشکیل دهیم و نمایشگاه‌هایی بگذاریم که در این نمایشگاه‌ها هنر درست را آن طوری که در بستر تاریخی خودش در دنیا جریان دارد ارائه دهیم که ما بلافاصله قبول کردیم و اولین جلسه هم در خانه من تشکیل شد. آیین‌نامه نوشتیم و آن در اداره فرهنگ به ثبت رساندیم و با ثبت آیین‌نامه «گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان» رسمی شد.

این هنرمند نقاش تاکید کرد: فکر می‌کنم که در تاریخ نقاشی معاصر ایران، «گروه آزاد نقاشان و مجسمه سازان» جایگاه معتبری دارد و بنابراین هنری که امروز در عرصه هنر معاصر ایران جریان دارد، روی دوش‌های مارکو قرار گرفته است.

در ادامه مراسم که در گالری مرکزی (شماره ۵) موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، نادره رضایی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی کوتاه گفت: در این روزهای اخیر با صف‌هایی که برای نمایشگاه «چشم در چشم» کشیدید صدای شما را شنیدم؛ در تغییرات اجتماعی امروز شما با صف‌های طولانی به ما پیام دادید با وجود تمام تنگناها، شما ما را با وجود انتخاب‌های درست، همراهی خواهید کرد. امیدوارم این چشمی که ما را نگاه کرد و نمایشگاه را دید، حتما صداها را نیز بشنود و انعکاسی از خواست شما باشد.

وی بیان کرد: در صدسالگی مارکو دورهم جمع شدیم؛ از آنجایی که هنرمندانی مثل مارکو گریگوریان بر ساختن هویت اصرار داشتند، ما را نیز بعد از ۱۹ سال گردهم آورد. امیدوارم تلاش‌های ما برای پررنگ کردن این هنرمندان مناسب باشد که بیش از همه شما رسانه‌اید.

در پایان مراسم افتتاحیه، حاضران از نمایشگاه آثار مارکو گریگوریان بازدید کردند.