تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶

فردی درباره فعالیت اقتصادی حضرت زهرا صحبت کرده و گفته ایشان یک روز در میان در خانه کار می‌کردند چون کار تجاری انجام میدادند. حامد کاشانی در یکی از جلساتش پاسخ این فرد را داده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله_ زهرا افسر: این روزها در اینستاگرام هرکسی به فکر پول در آوردن است. عده‌ای اینفلوئنسر که با تبلیغات به پول می‌رسند. عده‌ای هم صاحبان کسب و کارهای مجازی که با فروش کالا، کسب درامد می‌کنند.

عده دیگری با فروش پکیج‌های آموزشی که به اصطلاح راه و رسم فروش و کسب وکار، در فضای مجازی را آموزش می‌دهند و به درامدهای میلیاردی می‌رسند.

به طور کلی کسی که در اینستاگرام صحبت‌های انگیزشی کند و آموزش کسب و کار مجازی راه بیندازد، درامد خیلی بیشتری از آن کاسبی دارد که جنس خود را می‌فروشد. حالا می‌خواهد پوشاک باشد یا لوازم بهداشتی یا هرچیز دیگری.

جالب این است که از هر قشری کسانی وجود دارند که با جملات انگیزشی طرفدارانی پیدا کردند. این افراد به هر وسیله‌ای که شده می‌خواهند مردم را اقناع کنند که پکیج‌های آنها را بخرند. خانم و آقا ندارد، مذهبی و غیر مذهبی هم ندارد ما اسم این افراد را «پکیج فروش» گذاشتیم.

تا گفتم حضرت زهرا تجارت می‌کردند، همه گارد گرفتند!

چند روز قبل همزمان با شهادت حضرت فاطمه (س)، یکی از همین افراد «پکیج فروش» درباره فعالیت اقتصادی حضرت زهرا (س) صحبتی کرد و سیلی از واکنش‌های منفی را به دنبال داشت.

این فرد که برای ترغیب خانم‌ها به راه اندازی کسب و کار، حضرت زهرا (س) را مثال زد و گفت: «تا گفتم حضرت زهرا تجارت می‌کردند، همه گارد گرفتند. یعنی تا حالا این سوال برای شما پیش نیامده که چرا ایشان به کارهای خانه نمی‌رسیدند؟ از پیامبر کمک خواستند. پیامبر هم تسبیهات اربعه را به ایشان یاد دادند که کارها سبک‌تر بشود. یا چرا یک روز در خانه، ایشان کارهای خانه را انجام می‌دادن و یک روز کنیزشان فضه؟ قطعاً بخاطر نان پختن و جارو کردن نبوده…

سوال اینجاست که آن روزهایی که کنیزشان کارهای خانه را انجام می‌داده ایشان دقیقاً چه کار می‌کردن؟ قطعاً استراحت نبوده. حضرت زهرا (س) کارهای سنگینی مثل مدیریت کارهای تجاری فدک را انجام می‌دادند. فعالیت‌ها و کنش‌های اجتماعی و تدریس انجام می‌دادند.

ملک فدک یک ملک خیلی با ارزش بوده که سالیانه ۲۴ هزار درهم فقط درامدش بوده و حضرت زهرا به واسطه وکیل‌شان آن ملک را مدیریت می‌کردند و چقدر کار اقتصادی قوی‌ای بوده. حضرت زهرا که الگوی همه ما هستند تو همه بعدهای زندگیشان همین قدر قوی بودند، ما هم باید از ایشان یاد بگیریم.»

این اظهار نظر عجیب و دور از ذهن که درباره نحوه زیست حضرت زهرا (س) در طول حیات‌شان توسط یک بیزینس مارکتینگ انجام شده، صدای منبری و غیر منبری را در آورده است. چند تن از منبری‌ها طاقت نیاوردند و در مجالسی که داشتند یا صفحه شخصی‌شان درباره این اظهار نظر صحبت کردند.

حجت الاسلام و المسلمین «حامد کاشانی» که مباحث تاریخی بسیاری را درباره حضرت علی (ع) در جلسات گوناگون مطرح کرده‌اند، در یکی از مجالس خود در تقبیح این نوع کنش درباره تجارت حضرت زهرا (س) گفتند: «فاطمه (س) یک روز در میان کار خانه را انجام می‌داد چون مادر عالم وجود است و بار امت را به دوش می‌کشید.

هر وقت دیدید کسی در فضای مجازی داد زد، الماس صد قیراطی بدانید چیز آشغالی به شما می‌فروشد. شما چه کسی را دیدید که یک الماس داشته باشد و بیاید این طور داد بزند؟

یا می‌گویند: «من هر ده دقیقه ترید می‌کنم.» آقا تو اگر هر ده دقیقه یک بار ترید می‌کردی که وقت نداشتی در مجازی حرف بزنی! این‌ها را می‌گویند که پکیج به بدبخت بی‌چاره‌ها بفروشند، مردم هم که عاشق پکیج هستند!»

جای این حرف‌ها بالای منبر است یا خیر!

بسیاری از افراد نسبت به واکنش کاشانی به صحبت این بیزینس مارکتینگ، هم واکنش نشان دادند و مدعی شدند که منبر یک هاله قدسی دارد که این صحبت‌ها باعث کدر شدن آن می‌شود. اما آیا مگر منبر جایی نیست که کسی که در آن جایگاه می‌نشیند، وظیفه آگاه کردن مردم را دارد؟ وقتی وضعیت به جایی می‌رسد که برای دست آورد مالی، به این صورت زندگی حضرت زهرا (س) را وسیله قرار می‌دهند، چرا کسی که علم واقعی را دارد درباره این مسائل صحبت نکند؟

متأسفانه فضای مجازی باعث شده بسیاری از مردم به راحتی خام حرف‌های دروغ بعضی افراد بشوند. اتفاقاً این فرد کسانی از جامعه را هدف قرار می‌دهد که اعتقادات مذهبی دارند. منبر دقیقاً همان جایی است که قشر معتقد جامعه باید پادزهر این گونه سخنان را از کسی مثل کاشانی دریافت کنند. چرا علمای بزرگ ما در منبرهایشان «درس اخلاق» را یاد می‌دادند؟ منبر دقیقاً جایی است که فرد به آن پناه می‌برد تا بتواند درست را از غلط، گناه را از غیر گناه و حق را از باطل تشخیص دهد.

اصل کار فدک برای چه بوده؟

درست است که حضرت زهرا (س) به کارهای اجتماعی و اقتصادی مشغول بودند. فعالیت ایشان از تربیت فرزندان گرفته تا اداره منابعی همچون باغ فدک که از اهمیت بالایی برخوردار بوده. نکته حائز اهمیتی که هیچ‌کدام از این افراد بیزینس مارکتینگ به ما نمی‌گویند این است که این فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی، هرگز به معنای «سود محوری و رقابت اقتصادی» نبوده است.

ایشان حتی برای کسب درآمد شخصی هم تلاشی نمی‌کردند. ایشان هر اقدامی که در تاریخ زمان خودشان انجام داده‌اند، بر اساس مسئولیت‌های الهی و رفع نیاز جامعه خودشان بوده نه اینکه سر هر ماه به حساب کتاب سود خودشان از باغ فدک مشغول باشند. ایشان نه برای تولید ارزش مادی به شیوه‌ای که امروز در مفهوم کارآفرینی یا بازاریابی تعریف می‌شود، بلکه برای بر طرف شدن کمبودهای جامعه تلاش می‌کردند.

چه شد که حضرت فاطمه به یک فعال اقتصادی تبدیل شد؟

ویدئویی که این بیزینس مارکتینگ در اینستاگرام منتشر کرد و درباره فعالیت اقتصادی حضرت زهرا (س) حرف زد، چیزی حدود سه میلیون بازدید گرفت. این خودش جای سوال دارد که چه اتفاقی افتاد که حضرت زهرا (س) که به معنای واقعی کلمه یک مبارز علیه نظام سرمایه‌داری زمان خود، بودند؛ یک دفعه به یک کار آفرین سود ده تبدیل می‌شوند؟

جواب ساده است! عده‌ای، فکر می‌کنند هدف، وسیله را توجیه می‌کند، و برای اینکه به یک قشری یادآوری کند که فاطمه (س) الگوی تمام و کمال زن است باید این شخصیت والا را مدرن کند و در یک پکیج کاملاً نو و تازه یک حضرت زهرای دیگر را به مردم معرفی کند. آن هم در راستای کسب منافع خودشان. اینها کسانی هستند که معتقدند، در جهانی که ایلان ماسک همه کاره می‌شود باید ما هم یک چیز دیگری از بزرگان مسلمان را نشان بدهیم تا یک وقت از بقیه جا نمانیم.

جواب دیگر آن است که برخی می‌خواهند کار اقتصادی خودشان را به یک چهره مقدس وصل کنند. تا به کار و فعالیت خودشان مشروعیت ببخشند. حتی اگر این‌ها با اصول اخلاقی دینی در تضاد باشند. مصرف‌گرایی افراطی، رقابت تجاری و امثال این‌ها را، در زیر سایه نام مقدس حضرت زهرا (س) مطرح می‌کنند تا کارشان مشروعیت ظاهری پیدا کنند.

تصویرسازی نادرست از بزرگان دین اسلام از جمله پیامبران، امامان و غیره، نه تنها به کار و حرف این افراد مشروعیت نمی‌بخشد، بلکه اصالت تاریخ و الگوسازی صحیح برای فرزندان در آینده را خدشه‌دار می‌کند.

حضرت زهرا (س) الگویی هستند برای همه انسان‌ها همین‌طور در همه زمان‌ها. این الگو باید در همان چارچوب‌های اصیل دینی و تاریخی فهمیده شود نه با تحریف و تصویرسازی‌های نادرست برای رسیدن به منافع شخصی.