بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سینمای رسانه‌های گروهی به شکلی برگزار می‌شود که نسبت به سال‌های گذشته کمتر حاشیه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، شلوغی، ازدحام، نبود جای مناسب و کافی، درگیری به خاطر گرفتن صندلی، استفاده از راهروهای بین صندلی‌ها برای تماشای فیلم و ایستاده تماشا کردن فیلم‌ها بخشی از مشکلات مشتریان سینمای رسانه‌های گروهی سال گذشته جشنواره فجر تجربه بود. به عبارت دیگر سینما فلسطین نتوانست میزبان چندان خوبی برای خبرنگاران و اهالی رسانه باشد.

امسال مدیران و برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر سینما صحرا را برگزیدند تا فضای بیشتری در اختیار مطبوعاتی‌ها قرار گیرد و خوشبختانه این تمهید کارساز واقع شد. یعنی در حال حاضر تعداد تماشاگرانی که مجبور به تماشای فیلم‌ها به صورت ایستاده هستند به طرز چشمگیری کاهش یافته و در معدود مواردی این اتفاق افتاده است.

برای جشنواره فجر امسال کارت‌های خبرنگاران و نویسندگان سینمایی کد گذاری شده و هر کارت به وسیله دستگاه ویژه توسط یکی از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره کنترل می‌شود. همین موضوع حضور بیش از اندازه و نامعمول غیررسانه‌ای ها را تا حد زیاد ناممکن ساخته است. هر چند هنوز هم کم نیستند افرادی که رسانه‌ای نیستند و مرتبا در سینما صحرا دیده می‌شوند.

امسال به جهت فضای حضور خبرنگاران در میان هر فیلم و پذیرایی از آنها نیز شرایط بهتری حاکم است و نظم و توجه بیشتری به چشم می‌خورد. به خصوص که در طبقه سوم سینما محلی به خصوص برای گروههای تلویزیونی و رادیویی در نظر گرفته شده تا آنها بدون دغدغه از صداهای مزاحم اطراف به کار خود بپردازند.

در جشنواره بیست و ششم برگزاری نشست‌های نقد و بررسی نیز نظم بیشتری دارد. هر چند زمانی که فیلم‌های خارجی بررسی می شود، فقط یک منتقد و مجری جلسه حضور دارند و در عمل گفتگویی میان خبرنگاران و سازندگان اثر وجود ندارد، اما پس از اکران فیلم‌های ایرانی تعداد دست‌اندرکاران تولید فیلم مشخص است و پرسش‌های خوبی نیز مطرح می شود.

پخش بولتن روزانه جشنواره در سینمای مطبوعات منظم است. امسال دست‌اندرکاران مربوط به توزیع به هر نفر یک نسخه ارائه می‌کنند و دیگر از برداشتن چند نسخه عده‌ای و بی‌بهره ماندن سایرین خبری نیست. در کنار این موضوع روزنامه‌ها و مجله‌ها هم با ویژه‌نامه‌های خود در سینما صحرا حضور دارند.

تقسیم‌بندی فیلم‌های بخش مسابقه سینمای بین‌الملل و سینمای ایران نیز موثر واقع شده و خبرنگاران را به تماشا وامی‌دارد. البته همه این اتفاقات و هماهنگی‌ها را باید با شروع اکران فیلم‌های بخش سینمای ایران نیز به تماشا نشست. اگر همین روند تا پایان جشنواره ادامه یابد، باید از نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه‌های گروهی به عنوان یک اتفاق یاد کرد.