رسانه های غربی امروز به نقل از برخی مقامهای آمریکایی نوشتند: بمب افکن روسی نقض کننده حریم هوایی ژاپن، در اصل یک ناو هواپیما بر آمریکا را در نزدیکی سواحل ژاپن تعقیب می کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، این رسانه های غربی با انتشار این مطلب اعلام کردند : در روز شنبه نهم فوریه(20 بهمن) یک فروند بمب افکن استراتژیک روسیه، یک ناو هواپیمابر آمریکا را در غرب اقیانوس آرام در نزدیکی سواحل ژاپن تعقیب کرده و با فاصله ای کم بر بالای این ناو پرواز کرده است.

مسکو هنوز واکنشی به این خبر رسانه های غربی نشان نداده است.

به گزارش مهر، روز شنبه 20 بهمن ماه، وزارت امورخارجه ژاپن اعلام کرد : یک فروند بمب افکن استراتژیک توپولف Tu-95 روسیه در ساعت 7:30 صبح امروز به وقت محلی  آشکارا با نقض حریم هوایی ژاپن در اقیانوس آرام وارد آسمان ژاپن شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن نیز با تایید این مطلب گفت : در پی بروز این حادثه، 22 فروند جنگنده ژاپنی، بمب افکن روسی را تعقیب کرده اند وما شکایت رسمی خود در این باره را به سفارت روسیه در توکیو تحویل خواهیم داد. ما از دولت روسیه می خواهیم تا تحقیقاتی را در این باره انجام دهد.

به گفته این سخنگو، بمب افکن روسی با نقض حریم هوایی ژاپن بر فراز جزیره "سوفوگان" در50 کیلومتری جنوب توکیو دیده شده و 22 فروند از جنگنده های ژاپنی از جمله جنگنده های اف-15 این بمب افکن را تعقیب کرده و با دادن هشدار رادیویی خواستار خروج این هواپیما از منطقه شده اند.

بمب افکنهای استراتژیک روسیه قابلیت پرواز در مسیرهای طولانی و همچنین حمل موشکهای مجهز به کلاهک هسته ای را دارند؛ روسیه پرواز این هواپیماها را پس از جنگ سرد لغو کرده بود، اما در ماه های گذشته و در پی افزایش تنش میان مسکو و غرب، کرملین بار دیگر دستور پرواز این هواپیماها را صادر کرد. چنین پروازهایی در زمان جنگ سرد از سوی شوروی به طور معمول انجام می‌شد، اما انجام آن از سال 1992 و به دنبال مشکلات مالی ناشی از فروپاشی شوروی متوقف شد.

در همین رابطه در شهریورماه سال جاری نیز، یک فروند هواپیمای نظامی روسیه که وارد حریم هوایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شده بود توسط جنگنده های این سازمان تحت تعقیب قرار گرفت.