تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۲

شهر دینی "توبه" دومین شهر بزرگ کشور سنگال است که در سال 1888 بنا شد و محل ارتباط مسلمانان و صوفیها به شمار می‌رود، به‌طوری‌که سالیانه دهها هزار نفر مسلمان و صوفی برای برگزاری مناسبتهای دینی به این شهر می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسلام آنلاین، در 170 کیلومتری غرب داکار پایتخت سنگال شهری دینی و مهم به نام "توبه" واقع شده است که دومین شهر بزرگ کشور به شمار می‌رود.

گفته می‌شود که این شهر در سال 1888 توسط شیخ احمد بامبا مؤسس طریق صوفی مریدی بنا شده است. ( او نوری در کنار درختی می‌بیند،  به او گفته شد که مکان کنار این درخت معنوی به جایی تبدیل خواهد شد که همه مردم برای توبه و استغفار به آن می‌آیند. بدین گونه شهر " توبه " در سنگال برای مریدان بامبا بنا شد.)

شیخ احمد بامبا که استعمارگران فرانسوی را شناخت و برای رهایی سنگال تلاش فراوانی کرد، استعمارگران از ترس افزایش یاران و مریدان او، وی را در سال 1895 به جابون و سپس به موریتانی در سال 1902 تبعید کردند. او سپس در سال 1907 به شهر خود بازگشت و زیر همان درخت سکنی گزید و سالها را علیه استعمارگران گذراند.

شهر "توبه " اینک دارای بیش از 5/1 میلیون نفر جمعیت است. خلیفه نقش اساسی در حمایت از این طرق و پیروان آن داشت و توصیه‌های لازم را به منظور به دست آوردن رضایت شیخ بامبا انجام می‌داد. پس از درگذشت شیخ فرزند بزرگش کار او را ادامه داد و توانست با خلفای بسیاری با کشورهای مختلف ارتباط خوبی برقرار کند. 6 نفر از خلفا که 5 نفر از فرزندان شیخ بامبا بودند کار او را دنبال کردند.

با وجود حاکمیت سیاسی سنگال بر اساس اصول سکولاریسم، در سال 1963 مسجدی بزرگ در شهر " توبه " ساخته شد که چون دولت این کشور از طرف مریدیها در خطر نبود به آنها اجازه اقامه شعائر دینی را داد. مریدیها با هر گونه فساد اخلاقی در این شهر مبارزه می‌کردند به طوری که با مسلمانان این کشور در یک صف واحد قرار گرفتند و علاقه و ارتباط زیادی با مدارس اسلامی پیدا کردند. آنها از مسلمانان دعوت می‌کردند تا در مناسبتهای دینی و رسمی آنها مشارکت کنند.

با وجود آنکه سنگال با کشورهای همسایه اختلافات زیادی پیدا کرد که این اختلافات هیچ لطمه‌ای به جایگاه صوفیها وارد نمی‌کرد، به طوری که در دسامبر سال 2007 که شیخ صالحو امبکی از رهبران طریق مریدی درگذشت هیئتی رسمی از کشورهای همسایه برای عرض تسیلیت به شهر توبه آمدند. 

در این مسجد بزرگ، مرقد شیخ احمد بامبا قرار دارد. این مسجد از بزرگترین مساجد افریقا به شمار می‌رود، مناره آن 83 متر است. ملت سنگال مردمی صوفی هستند که مریدیه از مهمترین گروه صوفی منتشر شده در سنگال است که پیروان آن 3 تا 5 میلیون نفر هستند.