روسای جمهوری روسیه و اوکراین روز سه شنبه خبر دادند که آنان درباره حل اختلافات درباره صادرات گاز روسیه به کی یف که مسئله ای مهم میان دو کشور به شمار می رود، به توافق رسیده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، درحالی که تهدید کاهش تحویل گاز به کی یف مطرح بود، "ولادیمیر پوتین" و "ویکتور یوشچنکو" روسای جمهوری روسیه و اوکراین امروز از توافقی برای پایان دادن به بحران گازی کنونی میان دو کشور خبر دادند.

پوتین در یک نشست خبری مشترک با یوشچنکو گفت: ما به تفاهم رسیدیم که اوکراین در روزهای آینده بدهی خود را به شرکت گازپروم پرداخت کند. وی افزود: ما همچنین درباره پایه های اصلی همکاری برای سال 2008 و سال های آینده به توافق رسیدیم.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: این توافق ها امروز یا فردا بر روی کاغذ قید خواهند شد.پوتین تصریح کرد: ما امیدواریم که توافق های صورت گرفته رعایت شود.

یوشچنکو نیز دراین نشست خبری گفت: قیمت گاز روسیه برای اوکراین درسال 2008 میلادی 179 دلاربرای یک هزار متر مکعب گاز تعیین شد.وی افزود: شرکت گاز اوکراین و گازپروم یک گروه کاری جدید برای برقراری روابط تنگاتنگی ایجاد کردند.

شرکت گازپروم روسیه اخیرا به اوکراین هشدار داده بود در صورت عدم پرداخت بدهی های خود، یک چهارم گاز صادراتی به این کشور را قطع خواهد کرد.

اوکراین نقطه ترانزیتی مهمی برای صادرات گاز روسیه به اروپا به شمار می رود، زیرا 80 درصد گاز صادراتی روسیه به اروپا از طریق این کشور ترانزیت می شود.