سنای آمریکا شب گذشته طرحی را تصویب کرد که به موجب آن استفاده از روش شکنجه غرق مصنوعی توسط ماموران سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) در زندانهای این کشور برای گرفتن اعتراف ممنوع شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، سنای آمریکا شب گذشته با 51 رای موافق در برابر 45 رای مخالف طرح ممنوعیت استفاده از روش غرق مصنوعی و برخی روشهای شکنجه دیگر توسط ماموران سیا را ممنوع اعلام کرد.

روش غرق مصنوعی، روشی است که در آن سر فرد زندانی را پوشانده و بعد بر روی او آب ریخته و او را در شرایط غرق شدن قرار می دهند.

فرد شکنجه شده بوسیله روش غرق مصنوعی پس از برداشتن سر بند

بر اساس این گزارش، این احتمال وجود دارد که "جرج بوش" این مصوبه سنا را وتو کند و از آنجا که این طرح نتوانسته در زمان تصویب شدن اکثریت موافقت دو سوم سناتورها را کسب کند؛ سنا نمی تواند با وتوی بوش مقابله کند.

برهمین اساس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در ماه دسامبر سال گذشته چنین طرحی را تصویب کرده بود. سنا این طرح را در حالی تصویب کرد که سیا هفته گذشته به استفاده از روش غرق مصنوعی و برخی روشهای شکنجه دیگر برای گرفتن اعتراف از زندانیان، اقرار کرد.

به گزارش مهر، توجه جهانی زمانی نگاه ویژه خود را متوجه روشهای غیرانسانی به کار رفته توسط ماموران سیا برای گرفتن اعتراف کرد که چندی پیش اعلام شد؛ این سازمان جاسوسی فیلم ویدئویی مربوط به شکنجه سه نفر از زندانیان را که در آنها این سه نفر با استفاده از روشهایی همچون غرق مصنوعی، ایستادنهای طولانی مدت، بی خوابی و قرار گرفتن در شرایط دمایی بسیار پایین شکنجه می شدند، از بین برده است.

بر همین اساس، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز جمعه 16 آذر ماه گزارش داد : سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سال 2005 ،دست کم دو نوار ویدئویی را که مربوط به شکنجه زندانیان بوده، از بین برده است؛این روزنامه با اعلام این مطلب درادامه نوشت: نوارهای از بین رفته مربوط به بازجویی ازدو متهم درسال 2002 است که به جرم شرکت در عملیاتهای تروریستی  بازداشت شده بودند. 

پس از انتشار این مطلب،انتقادهای زیادی از دولتمردان کاخ سفید صورت گرفت و حتی اخیرا اعلام شد که، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در نظر دارد تا از روسای سابق سیا بخواهد تا درباره اقدام این سازمان در از بین بردن مدارک مربوط به شکنجه زندانیان شهادت دهند.