پژوهشگر عرفان و حکمت اسلامی در نشست بررسی کتاب «کاشف الغطاء» گفت: علامه قزوینی در فلسفه و عرفان شاگرد مرحوم ملاعلی نوری از بزرگان حکمت و فلسفه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز در نشستی که جهت بحث و بررسی کتاب «کشف الغطاء» نوشته علامه سید محمد حسن قزوینی برگزار شد، استاد منوچهر صدوقی سها، پژوهشگر عرفان و حکمت اسلامی درباره زندگی، آثار و اساتید علامه قزوینی سخنرانی کرد.

صدوقی سها درآغاز بر تمایز میان قبول یک مطلب و نقل قول آن تفکیک کرد و گفت: در شرح حال هر نویسنده حرفهایی باید گفته شوند که این ربطی به قبول و نفی او ندارند. نکته دیگری که باید عرض کنم این است که نویسنده این کتاب معروف به فقاهت است و حرف جدیدی که می‌خواهم در مورد او بزنم مربوط به استاد فلسفه و عرفان اوست.

وی سپس به بیان سوانح زندگی علامه قزوینی پرداخت و گفت: نام او حاج محمد حسن قزوینی است که در اصفهان متولد شده و همانجا تحصیل کرده است و سپس به عتبات عالیات می‌رود و نزد مرحوم وحید بهبهانی در کربلا اصول و فقه می‌خواند. در نهایت نیز در سال 1240 هجری قمری در شیراز دار فانی را وداع گفت و جسد او را به کربلا منتقل کردند و در صحن امام حسین(ع) نزد استادش بهبهانی دفن کردند.

صدوقی سها سپس آثار علامه قزوینی را معرفی کرد و گفت: از میان آثار او می‌توان به مصابیح الهدایه فی الشرح البدایه اشاره کرد که بدایه اثری از مرحوم حر عاملی صاحب وسائل الشیعه است، دیگر اثر او ملخص الفواید الحائریه در شرح کتاب فوائد الحائریه بهبهانی است. می‌دانیم که بهبهانی از مخالفان اخباریه بوده است و این کتاب را در رد ایشان نگاشته است.

وی افزود: دیگر اثر او تنقیح المقاصد الاصولیه فی شرح ملخص الفوائد الحائریه است که بعد از مرگ بهبهانی در شرح کتاب قبلی خود نگاشته است. همچنین کتابی از او به نام ریاض الشهاده فی ذکر مصائب الساده در احوال خمسه طیبه است. و همچنین رساله عملیه او به توصیه فتحعلیشاه قاجار التحفه الخاقانیه نام دارد که ویژگی آن اختصاص فصلی به شرح اصول دین است که امروز در رسائل عملیه جای آن خالی است. مهمترین کتاب او نیز «کشف الغطاء»است. او همچنین شاعر بوده است.

صدوقی سها سپس در بیان اهمیت این کتاب به توصیه ملاقلی همدانی که راس اخلاقیون اخیر است به مطالعه آن، تاکید کرد و گفت: این توصیه نشانگر اهمیت والای این کتاب است.

وی در ادامه به معرفی اولاد و شاگردان حاج محمد حسن پرداخت و گفت: در میان ایشان بزرگانی چون حاج محمد حسن حسینی فرزندش، آقا لطف علی فکار شیرازی، دامادش، حاج علی اکر نواب بسمل از ادبای معاصرف سید جعفر ابن سید حسین انصاری و مرحوم راز از بزرگان عرفا می توان اشاره کرد.

وی سپس به نزاع میان این فقیه گرانمایه و حاجی مستعلیشاه صاحب بوستان اشاره کرد و در پایان گفت: صاحب روضات در کتابش در ذکر اساتید و مشایخ پدرش سید جعفر ابن حسین از شاگردان صاحب کشف الغطا می نویسد که آخوند ملاعلی نوری همدانی استاد فلسفه پدربزرگم بوده و چند صفحه بعد می نویسد که پدربزرگم در فقه و اصول همچنین شاگرد یکی از شاگردان آخوند ملاعلی نوری یعنی صاحب کشف الغطا بوده است که از این جا روشن می شود که علامه قزوینی در فلسفه و عرفان شاگرد مرحوم ملاعلی نوری از بزرگان حکمت و فلسفه بوده است.