کمیسیون اروپایی مبارزه با نژادپرستی و عدم تساهل طی گزارشی اعلام کرد: تردید و سوء ظن علیه مسلمانان به خصومتهایی منتهی شده که در سراسر اروپا به ویژه در هلند به شکل اسلام‌هراسی مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسلام آنلاین، کمیسیون اروپایی مبارزه با نژادپرستی و عدم تساهل مستقر در فرانسه طی جدیدترین گزارش خود تأکید کرده مسلمانان هلند از اسلام‌هراسی رنج می برند که حاصل درک نادرست اسلام است و عامل اصلی آن نیز رسانه های غربی به شمار می روند.

این کمیسیون در گزارش خود اعلام کرده است که بسیاری از مسلمانان هلندی از افزایش خشونت و تبعیض شکایت کرده‌اند.

کمیسیون اروپایی مبارزه با نژادپرستی و عدم تساهل به عنوان یک سازمان مستقل که خشونتهای ناشی از نژادپرستی، عدم تساهل و بیگانه‌هراسی را در 47 کشور اروپایی نظارت می کند تصریح کرده است اسلام‌هراسی از سال 2000 افزایش چشمگری یافت.

براساس تحلیل خبرگزاری فرانسه از این گزارش، لحن گفتگوی سیاسی و عمومی در رابطه با مسئله ادغام و سایر موضوعات مربوط به اقلیتهای قومی رو به وخامت بوده و قطبی شدن روابط میان جوامع اکثریت و اقلیت نگران کننده است.

این کمیسیون اروپایی همچنین اعلام کرده است اقلیت مسلمان هلند که 6 درصد جمعیت کشور را تشکیل داده اند از باورهای نادرست، لکه دار کردن چهره مسلمانان، گفتمان سیاسی نژادپرستانه و گزارشهای رسانه ای متعصبانه رنج می برد.

پس از حملات یازدهم سپتامبر روزنامه ها، تلویزیون و رادیوها دیدگاههای اسلام هراسانه ای درباره اسلام منعکس کرده اند که به طور فزاینده به بخشی از تفکرات عادی آنها تبدیل شده است. رسانه ها به کرات از اسلام و مسلمین را به عنوان عاملان عقب ماندگی ارزشها یاد می‌کنند که با دموکراسی و ارزشهای جوامع غربی بیگانه هستند.

این کمیسیون از سوی دیگر به افزایش یهودستیزی در هلند پی برده که به ویژگی زندگی روزمره هلندی ها تبدیل شده است.

دولت هلند در راستای دفاع از خود اعلام کرده قانون مبارزه با نژادپرستی در هلند تصویب شده است؛ اگرچه انتظار نمی رود  این قانون نیز مشکلی از پیش پای مسلمانان بردارد چرا که چندی پیش دولت هلند پوشیه صورت مسلمانان را در مدارس، سازمانهای عمومی و شرکتهای حمل و نقل عمومی ممنوع کرد و ماجرای اکران فیلم ضد قرآن سیاستمدار هلندی نیز جدا ازاهانت به مسلمانان نگرانی وزارت اتحادیه اروپا را فراهم کرده است.