برخي از تئاتر هاي مذهبي كه اكنون در حال اجرا است با استفاده از نشانه هاي تئاتري جهت القا مفاهيم مذهبي بروي صحنه مي روند و تنها براي برگزاري عزاداري از طريق نمايش اجرا مي شوند .

" رحمت اميني " كارگردان نمايش " مجلس  غريب تنهايي " كه هم اكنون  در تئاتر مولوي  به روي صحنه است ، در گفت وگو با " مهر" ضمن بيان مطلب فوق پيرامون وضعيت نمايش مذهبي كشورمان گفت: " نمايشهاي مذهبي كه اكنون اجرا مي شود 4 دسته هستند يكي نمايشهايي كه ويژگي فراوان مذهبي دارند و براساس احساسات و عواطف تماشاگران ساخته مي شوند، اين نوع نمايش مذهبي در واقع نوعي آيين است و براساس اعتقادات تماشاگران وبراي طبقه اي خاصي ازمخاطبان تئاتر اجرا مي شود. نمونه اين نمايشها"خورشيد كاروان " و" مسافري از شام"  است. دسته ديگر نمايشهايي برگرفته از يك واقعه مذهبي دريك مقطع تاريخي خاص است كه با نگاه كاملا تئاتري اجرا مي شوند مانند نمايش " يادگار سالهاي شن " به كارگرداني " دكتر علي رفيعي ". سومين دسته نمايشهاي مذهبي هستند كه مابين اين دو دسته قرار گرفته اند يعني نمايش هايي كه در اجرا هم از شيوه روايت نمايشهاي ايراني بهره  گرفته اندو هم به ارائه يك وضعيت دراماتيك ازيك واقعه با نگاه مذهبي پرداخته اند، مانند "پل " به كارگرداني " محمد رحمانيان " . آخرين دسته نمايش هاي مذهبي كه اكنون بسيار متدوال شده  اند نيز به سوءاستفاده  و تقليد از نمايش "خورشيد كاروان "  به كارگرداني " حسين مسافر آستانه " مي پردازند..
وي درادامه گفت: " خورشيد كاروان " نمايشي بود كه از ابتدا با نگاه كاملا اعتقادي توليد شد، به طوري كه در سال اول اجراي اين نمايش در تئاتر شهر  ، مي ديديم فضاي تئاتر شهر  كاملا تغيير كرده  وشبيه  تكيه يا يك مكان مذهبي شده بود .اين بيشتر به خاطر تأثير حضور تماشاگران خاص اين نمايش بود . اما  امروزه عده اي بدون داشتن اطلاعات مذهبي كافي و دانش تئاتري  به نوعي مي خواهند "خورشيد كاروان " را تكرار كنند بنابراين موفق به جذب هيچ تماشاگري هم نمي شوند.
"اميني " ضمن بيان اين مطلب، افزود:  نمايش مذهبي بايد هم تكنيك داشته باشد و هم محتوا . هنرمند در تئاتر مذهبي مانند ديگر تئاترهاي مناسبتي مي تواند با استفاده از تكنيك هاي نوين تئاتري به ارائه موضوعات اعتقادي بپردازد، مانند تعزيه كه هم از تكنيك برخودار است وهم محتوا. در تعزيه  بخش نشانه شناسي موجب ماندگاري در اجرا و بخش اعتقادي موجب ماندگاري در ميان تماشاگران عام  شده است.
كارگردان نمايش " مجلس غريب تنهايي " با اشاره به كاربرد شيوه اجرايي تعزيه در اين نمايش افزود: در نمايش " مجلس غريب تنهايي "  تماشاگر ، شاهد نوعي تعزيه و به طور هم زمان سبك تازه اي از تئاتر است. درواقع  ما در اجراي اين نمايش از طرفي از ويژگي سمبليك رنگ و اشياء در تعزيه بهره گرفته ايم و از طرف ديگر با قراردادن يك شخصيت ، داستان  را از طريق يك بازيگر روايت مي كنيم .
"اميني "  در ادامه  با اشاره به اين مطلب كه هدف من يك جور تلفيق محتوا و تكنيك در شكل اجرايي كار  بود  تصريح كرد:  آزمايش و تجربه دراين اجرا هدف اصلي ما بود. اين كار در نمايش هاي ديگري مثل نمايش پل  پيش از ما انجام شده بود  ولي بايد بگويم  از نظر  محتوا نمايش ما نتوانسته به پاي "پل " برسد و اين نمايش  از اين نظر به مراتب جلوتراز نمايش ما است .
اين كارگردان علت عدم استقبال تماشاگر از نمايش خود  را تعطيلي و بازگشايي دوباره تئاتر مولوي دانست ومتذكر شد : تئاتر مولوي براي جذب دوباره  مخاطب خود نيازمند زمان است . علاوه براين عواملي چون "سالن اجرا،  سابقه هنري كارگردا ن، بازيگران حاضر در نمايش و دست آخر تبليغات در جذب تماشاگربه نمايش هاي مذهبي  بسيار مؤثر است .
وي با انتقاد از مناسبتي ديدن نمايش مذهبي افزود: در حال حاضر علاوه بر هنرمندان تئاتر  در ميان نشريات ،خبرگزاري ها  و ديگر رسانه هاي گروهي نيز رسم شده است كه تنها در ايام خاصي به موضوع نمايش مذهبي بپردازند . به نظر من مي شود  در ايام ديگر هم به اين نمايشها توجه داشت .
 كارگردان  نمايش" مجلس غريب تنهايي " در پايان ،  گفت : از همان ابتدا كه اين نمايش به من پيشنهاد شد اصلا به موضوع مادي آن توجه نداشتم و بيشتر به خاطر علاقه شخصي ،  اين كار را پذيرفتم .   در حال حاضرنيز ،  نه بودجه خاصي ونه حامي خاصي براي اين نمايش دارم .  تنها جهاد دانشگاهي پذيرفته كه برخي از هزينه هاي اجرا را بپردازد.