سالهاست كه تعريفي كليشه اي از تئاتر ديني داريم ، در قالبي ازپيش تعيين شده كه در آن بازيگران رفتارهاي بسيار خاص ، اغراق آميز و كليشه اي ، ناملموس و باور پذير دارند .

به گزارش خبرگزاري " مهر " حسين مسافر آستانه در گفت وگو با ستاد خبري حوزه هنري ضمن اشاره به مطلب فوق گفت : سعي كرده ام كه ديوار بين صحنه و مخاطب را در نمايش " خورشيد كاروان " از ميان بردارم و آن را الگو قرار دهم .  مكانيزم تماشاگر را جزو صحنه دانستن ، مكانيزمي است كه در ساير نمايش هاي مذهبي از جمله تعزيه و مداحي ها سراغ داريم.
وي افزود :  سعي كرده ام با تلفيق صحنه و تماشاگر و دخالت دادن او از طريق تاثيري كه نمايش بر مخاطب دارد ، حس تماشاگر را نسبت به صحنه زنده و پويا نگه دارم.
مسافر آستانه ه به لزوم پرداخت به مسائل اعتقادي و عاشورايي در تئاتر تاكيد كرد : به دليل ضرورت هايي كه حس كرده ام سعي دارم مراسم ها و آيين هاي عاشورايي ايراني را كه سالهاست در جامعه تداوم دارند را از زاويه و نگاهي تئاتري ديده و با بهره گيري از شيوه اجرايي خاصي كه در حال تجربه آن هستم ، آثاري را به روي صحنه ببرم.
وي افزود : تمام تلاشم در طول سالهايي كه كه خورشيد كاروان اجرا شده است در تحقق اين مسئله است كه با بهره گيري از بحث هايي كه منتقدان و كارشناسان در خصوص اين نمايش عنوان كرده اند ، اين شيوه اجرايي را به عنوان يك شيوه تثبيت شده اجرايي به پيش ببرم.
كارگردان خورشيد كاروان با اشاره به تغييرات صورت گرفته در اجراي سيزدهم اين تئاتر گفت : تغييراتي در اين نمايش صورت گرفته است كه از آن جمله مي توان به كوتاه كردن قسمت هايي از اين نمايش ، تغيير بازيگران آن كه باعث تحليل تازه اي از شخصيت هاي نمايش و به كارگيري يك تيم حرفه اي كه معتقدم باعث ارتقاي كيفي اين اثر شده است ، اشاره كرد.
لازم به ذكر است كه نمايش خورشيد كاروان براساس پرده " دير راهب " نمايشنامه " هيهات "نوشته زنده ياد " ابوباسم حيادار " با بازنويسي " مهدي توسلي " و به كارگرداني حسين مسافر آستانه تا 23 اسفند ماه در تالار انديشه حوزه هنري به روي صحنه مي رود .