تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۸

سید حسن امین کتاب "ادبیات فارسی؛ دانشنامه شعر" را به رشته تحریر در آورد.

پروفسور سید حسن امین - محقق ادبی - درباره این کتاب به خبرنگار مهر گفت: در این دانشنامه به مباحثی چون تعریف شعر، جامعه شناسی و روان شناسی شعر، ادوار شعر فارسی و همچنین برخورد ادیان با شعر پرداخته شده است.

وی افزود: علاوه بر این، موضوعات شعر را از منظرهای مختلف اجتماعی نیز مورد بررسی قرار داده و تعریف مشخصی از شعر متعهد برای مخاطب ارائه کرده ام و به تبیین این مسئله پرداخته ام که آیا بهتر است شعر برای شعر نوشته شود یا اینکه الزاما باید دارای یک پیام اجتماعی مسئولیت پذیر باشد؟

امین اضافه کرد: شعر در بین ایرانیان هنری ملی به شمار می رود و من در این کتاب سعی کرده ام دلایل رویکرد ایرانیان را به شعر توضیح دهم.

قرار است کتاب "ادبیات فارسی؛ دانشنامه شعر" فروردین ماه از سوی نشر دایره المعارف ایران شناسی وارد کتابفروشیها شود.

حسن امین همچنین قصد دارد نگارش جلد دوم "ادبیات فارسی؛ دانشنامه شعر" را آغاز کند. جلد دوم این کتاب مشتمل بر گزیده آثار و شرح حال شاعران سنتی و نوپرداز از زمان مشروطه تاکنون است.

این پژوهشگر ادبی علاوه بر این آثار، کتاب دیگری با عنوان احتمالی "رباعیات امین و خیامی دیگر" را آماده انتشار دارد. شرح حال خیام و جایگاه او در رباعی، ذکر رباعیات خیام و نیز آوردن 300 رباعی خود از جمله مطالب این کتاب است. "رباعیات امین و خیامی دیگر" هم توسط دایره المعارف ایران شناسی منتشر می شود.

امین در حال حاضر به افزون پاره ای توضیحات برای چاپ دوم کتاب "دانشنامه تاریخ حقوق ایران" مشغول است. چاپ دوم این اثر امسال با ویرایش تازه عرضه می شود.