دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه دشمنان اسلام تلاش می‌کنند تا با ایجاد تفرقه میان مسلمانها، یکپارچکی امت اسلام را بر هم زده و به اهداف خود دست یابند، گفت: منشور وحدت اسلامی تأکیدی بر مشترکات مسلمانها و عاملی برای تعمیق و تقویت وحدت مسلمانان است .

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله محمد علی تسخیری در حاشیه دیدار با علما و روحانیون برجسته شیعه و سنی پاکستان افزود: این منشور، مشترکات بین مذاهب اسلامی و راهکارهای مطلوب برای نزدیکی مذاهب در جهان اسلام را مطرح کرده است .

آیت الله تسخیری با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر پیگیری راهبرد وحدت در جهان اسلام اظهار داشت : مجمع تقریب مذاهب اسلامی در راستای تحقق منویات حضرت آیت الله خامنه‌ای به فعالیتهای وحدت گرایانه در جهان اسلام اقدام کرده که تدوین میثاق وحدت یکی ازاین اقدامها محسوب می شود.

وی ابراز امیدواری کرد طی این سفر، منشور وحدت از سوی علما و روحانیون برجسته شیعه و سنی پاکستان امضا شود.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در ادامه سخنان خود درباره نقش ایران و پاکستان در تقویت وحدت جهان اسلام گفت : ملتهای ایران و پاکستان دو رکن اساسی جهان اسلام هستند و همکاری نزدیک این دو ملت می‌توانند امیدها و ایده‌های جهان اسلام را محقق کنند.

آیت الله تسخیری افزود: دشمنان جهان اسلام بطور دائم تلاش می‌کنند ملتهای ایران و پاکستان را از یکدیگر دور کنند تا به اهداف شوم خود نایل شوند.

وی ایجاد تفرقه و انحراف در جهان اسلام و همچنین دورکردن امت اسلام از قرآن را از جمله راهکارهای اصلی استکبار دانست و تأکید کرد: وقوع انقلاب اسلامی ایران به خنثی شدن توطئه‌های شوم استکبار در ایجاد تفرقه بین جهان اسلام به ویژه ایران و پاکستان منجر شده است . 

آیت الله تسخیری اظهار داشت : ایران و پاکستان طی ‪ ۳۰‬سال گذشته پرچمدار بازگشت به قرآن ، حل مشکلات جهان اسلام و منادی وحدت بوده اند.

وی با اشاره به خشونتهای اخیر فرقه‌ای در منطقه قبایلی کرم پاکستان ، ضمن محکوم کردن این درگیری‌ها گفت : متأسفانه درگیری سیاسی صرف بین دو گروه قبیله‌ای به نام درگیری شیعه و سنی مطرح شده در حالی که شیعیان و سنی‌ها در هیچ کجای جهان با یکدیگر مشکلی ندارند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود:استکبار جهانی تلاش می‌کند با برجسته ترکردن مشکلات در جهان اسلام ، فتنه ایجاد کند تا بتواند منافع استعماری خود را تامین نماید.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح روز شنبه درصدر هیئتی برای شرکت در همایش اتحاد و همبستگی جهان اسلام وارد اسلام آباد شد و از سوی ماشاالله شاکری سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران و جمعی از شخصیتها و علمای برجسته مذهبی پاکستان مورد استقبال قرار گرفت .

همایش اتحاد وهمبستگی جهان اسلام روزهای ‪ ۲۵‬تا ‪۲۷‬ فروردین درشهرهای اسلام آباد ، پیشاور و لاهور این کشور برگزار می‌شود.

بیش از ‪ ۳۰‬شخصیت اجتماعی ، فرهنگی و مذهبی پاکستان قرار است طی سه روز برگزاری این همایش به بحث و تبادل نظر درباره وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن کریم ، الگوی رفتاری پیامبر اکرم (ص ) در تحکیم اتحاد بین مسلمین و نقاط مشترک بین مذاهب اسلامی بپردازند.

لزوم همگرایی مسلمین در مقابل دشمنان مشترک و ایجاد مراکز تخصصی گفتگوی سالم بین پیروان مذاهب مختلف اسلامی ، افشای توطئه‌های تفرقه افکنانه دشمنان اسلام و ترویج اعتدال و میانه روی از محورهای مهم این همایش است .

محکومیت اهانت به مقدسات اسلامی و تصویب منشور وحدت اسلامی نیز از جمله موضوعاتی است که به طور برجسته مورد توجه این همایش خواهند بود.