تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۹

ساری - خبرگزاری مهر: وزیر همکاریهای بین المللی استان آستاراخان روسیه گفت: دریای خزر دریای صلح و دوستی است و متعلق به همه کشورهای حاشیه دریای خزر دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، عسگر کابی کی اف امروز در پایان سفر به مازندران در جمع خبرنگاران در ساری افزود: کشور روسیه از تمامیت ارضی دریای خزر حمایت می کند و از این دریا در فضای فیزیکی ایران حمایت خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: در اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر موضوع حاکمیت دریای خزر بحث شد و کشورهای حاشیه دریای خزر مشکلی در این زمینه نخواهد داشت.

وزیر همکاریهای بین المللی استان آستاراخان روسیه در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه رودخانه ولگا روسیه آلوده ترین رودخانه منطقه است، اذعان داشت: در حال حاضر روسیه هیچ استخراج نفتی از رودخانه ولگا صورت نمی گیرد.

وی افزود: اگر سفری به رودخانه ولگا داشته باشید به راحتی افرادی را می بینید که در حال شنا کردن و یا ماهیگیری هستند پس رودخانه ولگا آلوده نیست و نظر پژوهشکده اکولوژِی دریای خزر در این مورد صحیح نخواهد بود.

کابی کی اف با بیان اینکه دریای خزر در حال حاضر حاکمیت ویژه ای دارد، تصریح کرد: در نظر داریم آلودگیهای نفتی را از دریای خزر کاهش دهیم.

به گفته وی در حال حاضر روسیه استخراج نفت در دریای خزر ندارد و این کشور از کشورهای منطقه درخواست دارد تا استخراج نفت در دریای خزر مطابق با استانداردهای بین المللی باشد.

وزیر همکاریهای بین المللی استان آستاراخان روسیه به منظور بازدید از تاسیسات و صنایع موجود استان به مازندران سفر کرده بود.