دهمین جشنواره فیلم مستقل بوئنوس آیرس روز یکشنبه با اعطاء جایزه بهترین فیلم به مستند "رابطه نزدیک شکسپیر و ویکتور هوگو" از مکزیک به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، ورایتی اعلام کرد مستند "رابطه نزدیک شکسپیر و ویکتور هوگو" نخستین ساخته یولن اولایزولا درباره یک مادربزرگ است که خاطرات خود را از یک مستاجر قاتل تعریف می‌کند. این فیلم جایزه بهترین فیلم خارجی به انتخاب تماشاگران را نیز از آن خود کرد.

جایزه بهترین کارگردانی به لنس همر برای درام با موضوع خودکشی "مایه ثبات" رسید که در عین حال جایزه فیپرشی منتقدان و جایزه سینیس انجمن ارتباطات کاتولیک را نیز دریافت کرد. این فیلم پارسال در جشنواره فیلم ساندنس جایزه کارگردانی بخش داستانی ویژه فیلم‌های آمریکایی را برد و در بخش مسابقه بین‌الملل پنجاه و هشتمین جشنواره فیلم برلین نیز نمایش داده شد.

جایزه بهترین بازیگر مرد به لی کانگ شنگ برای بازی در درام "کمکم کن اروس" از تایوان رسید. دومین تجربه کارگردانی کانگ شنگ داستانی تقریبا زندگینامه‌ای درباره مردی در آستانه خودکشی است که همه چیز خود را در بازار بورس از دست می‌دهد.

لیو دان نیز برای بازی در تریلر تاریک و چینی "قطار شب" ساخته دایائو یینان، جایزه بهترین بازیگر زن را برد. این فیلم جایزه ویژه هیئت داوران را هم از آن خود کرد که شامل کاوه زاهدی، فیلمساز آمریکایی ایرانی‌تبار، فرد کلمن، لوسیانو مونتیگودو، خوزه لوئیس سینفوگوس و لوئیس آسپینا بود.

هیئت داوران سه فیلم "انگیزه سود و باد نجواگر" ساخته جان جان‌ویتو از آمریکا، "یک هفته تنهایی" به کارگردانی سلینا مورگا از آرژانتین و Cochochi ساخته لورا آملیا گازمن و ایزرئیل کاردناس از مکزیک را شایسته تقدیر دانست. از ایران فیلم "آن سه" به کارگردانی نقی نعمتی در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره بوئنوس آیرس حضور داشت.

در بخش جوایز فیلم‌های آرژانتینی، مستند "واحد 25" ساخته آلخو هویمان با موضوع یک زندان جایزه بهترین فیلم را برد و گونزالو کاسترو برای فیلم She, With a Cold برنده جایزه بهترین کارگردان شد. جایزه ویژه هیئت داوران نیز به درام ماجرایی و پرتعلیق "داستان های شگفت انگیز" ساخته ماریانو لیناس رسید.

هیئت داوران این بخش تریلر سیاسی Suden ساخته گاستن سولونیکی را شایسته تقدیر دانست. فیلم درباره موریسیو کاگل آهنگسار آلمانی و بازگشت او پس از 35 سال به کشورش است. دهمین جشنواره فیلم مستقل بوئنوس آیرس از هشتم آوریل (20 فروردین) آغاز شد و دیروز با نمایش فیلم فرانسوی "ترانه‌های عاشقانه" ساخته کریستف اونور و اهعطاء جوایز به پایان رسید.

امسال تعداد بلیت‌های فروخته شده با 63 درصد افزایش نسبت به پارسال به حدود 170 هزار قطعه رسید. این جشنواره به لحاظ تعداد فیلم بزرگترین جشنواره سینمایی آرژانتین است. امسال 427 فیلم از 50 کشور در جشنواره بوئنوس آیرس نمایش داده شد.