وزیر امور خارجه امارات عربی متحده با تاکید بر اینکه انرژی هسته ای، امن ترین و مقرون به صرفه ترین گزینه ها برای تامین نیازهای انرژی است،از تصمیم کشورش برای توسعه برنامه های هسته ای خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز،"شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیر امور خارجه امارات اظهار داشت : انرژی هسته ای گزینه منحصر به فرد برای تولید ایمن برق در این کشور با توجه به ویژگی های رقابتی بزرگ در زمینه تجاری و نقش ملموس این انرژی درمحافظت از محیط زیست و با توجه به کمبود منابع گازی در آینده به شمار می رود.

وی افزود: کشورش طرحهای هسته ای خود را با اعضای دائم شورای امنیت و دیگر کشورها درمیان گذاشته است.

وزیر امورخارجه امارات افزود: امارات شرایط و ملاحظات ویژه درباره استقرار راکتورهای هسته ای، و همچنین ارزیابی صرف چنین امکانی را درک می کند.

این مقام اماراتی گفت : دولت امارات تمایل دارد تا اهداف صلح آمیز و بدون ابهام درباره ارزیابی یک برنامه هسته ای غیرنظامی را روشن سازد.این اظهارات در پی صدور سندی دولتی درباره برنامه های هسته ای این کشور صورت می گیرد.

آل نهیان افزود : امارات رایزنی ها و مشاوره هایی را با فرانسه،آمریکا،انگلیس،چین،آلمان،ژاپن، و کره جنوبی انجام داده است.

وزیر امور خارجه امارات گفت : برنامه های هسته ای امارات علاوه بر شفاف بودن،از بالاترین استاندارد و امنیت برخوردار خواهد بود و این کشور با آژانس در این زمینه همکاری نزدیکی خواهد داشت.

امارات پیشتر، از تاسیس یک نهاد تصمیم گیری در زمینه هسته ای خود تحت عنوان آژانس هسته ای با 100 میلیون دلار سرمایه خبر داده بود تا با توسعه انرژی هسته ای، نیازهای روز افزون این کشور به برق هسته ای تامین شود و توسعه اقتصادی صورت گیرد.

امارات همچنین اعلام کرده است درصدد تدوین قوانینی است تا این قوانین، تاسیس بخش و اداره مقررات هسته ای و یک هیئت مشاوره بین المللی از متخصصان هسته ای و همینطور حرکت به سمت کمک گرفتن از دیگر دولتها را مدیریت کند.

به گفته وزیر امور خارجه امارات، کشورش  یک شرکت مشترک از سرمایه گذاران خارجی برای ساخت و عملیات نیروگاه هسته ای تنها با استفاده از راکتوهای پیشرفته آب سبک نسل سوم تشکیل خواهد داد.

توتال فرانسه، سوئز و شرکت دولتی راکتور سازی "آروا" دو راکتور نسل سوم را در امارات توسعه خواهند داد که احتمال می رود در سال 2016 راه اندازی شود.

یک مقام آژانس بین المللی اتمی نیز در گفتگو با رویترز گفته است که انتظار ندارد راه اندازی نیروگاهی هسته ای را تا قبل از سال 2020 در کشوری در حاشیه خلیج فارس ببیند.

این درحالی است که رسانه های اماراتی از توافق هسته ای کشورشان و آمریکا خبر داده بودند.