تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۱

مشهد - خبرگزاری مهر: فرماندار گناباد گفت: وضعیت خشکسالی در این شهرستان بحرانی است و مبالغی هم که تاکنون برای جبران خسارات سرمازدگی و خشکسالی تصویب شده کفاف یک استان را نمی کند.

به گزارش خبرنگار مهر در گناباد، محمد صفایی، ظهر امروز در جلسه کارگروه آب، خاک کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان افزود: امسال در تمام استانهای کشور خشکسالی مشهود است به طوری که از 30 استان کشور شش استان خشکسالی شدید، هشت استان ضعیف و 16 استان خشکسالی متوسط داشتند و متاسفانه استان خراسان رضوی نیز در ردیف استانهای ضعیف قرار دارد.

فرماندار گناباد یادآور شد: منابع آبی شهرستان محدود است و باید به سمت کشتهای کم آب برویم همانطور که گذشتگان ما ابتکار را انجام داده اند.

وی بهترین راه کمک به کشاورزان و دامداران خسارت دیده را از طریق بیمه محصولات عنوان کرد و بیان داشت: ضعف بیمه محصولات کشاورزی باید نهادینه شود و کشاورزان محصولات خود را بیمه نمایند در غیر این صورت امکان پرداخت خسارت نیست.

مدیر گروه اعتباری بانک کشاورزی شعب جنوب خراسان رضوی نیز در این جلسه یادآور شد: هم اکنون بیش از 90 محصول عمده کشاورزی تحت پوشش بیمه هستند و سیاست های دولت این است که محصولاتی که تحت پوشش بیمه قرار دارند را از زیر چتر حمایت صندوق کمک به خسارت دیدگان خارج نمایند.

نظرزاده افزود: در سه سال گذشته، 55 درصد کل حق بیمه محصولات کشاورزی توسط دولت پرداخت شد اما این رقم در سال گذشته به 44 درصد کاهش یافته و همچنان ادامه دارد و این به معنی کاهش کمک دولت به صندوق بیمه است، بنابراین بهترین راه کمک به کشاورزان و دامداران خسارت دیده، بیمه کردن محصولات است اما با همین وضعیت شاهد کاهش سطح بیمه محصولات هستیم.

وی عمده دلایل کاهش سطح بیمه ها را کاهش سطح زیر کشت برخی محصولات و بالارفتن نرخ حق بیمه عنوان کرد و گفت: این عوامل نباید باعث بیمه نشدن محصولات شود زیرا غرامت در یک سال پرداخت می شود و در سال دیگر چنانچه پارامترهای پرداخت خسارت اتفاق نیافتد پرداخت نخواهد شد.

وی گفت: در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و 188 میلیون تومان خسارت برای پنج محصول جو، پسته، پنبه و کلزا و گردو پرداخت شده است.

رئیس اداره هواشناسی گناباد نیز با ارائه آمار و اطلاعاتی در این زمینه بیان داشت: طبق آمارهای موجود بی سابقه ترین سرما در 50 سال گذشته در زمستان گذشته اتفاق افتاد به طوری که بیش از 53 روز دمای زیر صفررا در شهرستان داشته ایم.

شیبانی یادآور شد: در بحث خشکسالی نیز در20 سال گذشته کمترین بارندگی حادث شده به طوری که در سال زراعی جاری حدود 8/69 میلی متر تاکنون بارندگی داشته ایم و این در محاسبات هواشناسی spi خشکسالی شدید را برای منطقه گناباد نشان می دهد.

مدیر جهادکشاورزی گناباد نیز خسارات وارده به کشاورزان و دامداران را بر اثر سرما و خشکسالی جاری بسیار سنگین عنوان کرد و گفت: 100 درصد باغات انار، 35 درصد باغات پسته و 35 درصد محصول زعفران خسارات دیده اند همچنین به محصول انگور 100 درصد و گردو95 درصد خسارت وارده شده است.

احمد نژاد جمع کل خسارت وارده به بخشهای کشاورزی و دامداری شهرستان را بالغ بر375 میلیارد و219 میلیون ریال ذکرکرد و گفت: تامین اعتبار بلاعوض، تسهیلات کم بهره، تصویب بخشودگی سود و کارمزد تسهیلات و تمدید مهلت بازپرداخت وامهای خسارت دیدگان، تامین یارانه علوفه و تامین حق بیمه سهم دامدار به صورت موقت توسط دولت برای تحقق بیمه همگانی وام می تواند تا اندازه ای برای جبران خسارت وارده موثر باشد.