قائم مقام دبیر شورای امنیت روسیه با اشاره به دورنمای روشن همکاری کشورش با جمهوری اسلامی ایران، بر تعهد مسکو برای راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر،"والنتین سوبلف" روز گذشته پس از دیدار سه روزه خود با مقامهای ایرانی به خبرگزاری ریانووستی گفت :"روسیه به نوبه خود به تمام تعهدات برای راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهرعمل می کند. برای این همه شرایط آماده شده اند، اما مواردی هستند که هر دو طرف باید به آن پایبند باشند".

وی افزود: از جمله صحبت درباره پرداخت ثابت بابت ساخت نیروگاه از سوی سفارش دهنده ایران و نیز عرضه به موقع تجهیزات از جمله از سوی کشورهای ثالث است.

قائم مقام دبیر شورای امنیت روسیه خاطر نشان کرد:"البته حسن نیت مدیران و سازندگان نیز مورد دیگری است. در اصل، اگر مشکلی پیش نیاید، ما نیروگاه را راه اندازی می کنیم."

در عین حال سوبولف گفت : با توجه به برنامه ایران برای ساخت نیروگاه های اتمی جدید در این کشور با ظرفیت 20 هزار مگاوات، روسیه و ایران دورنمای خوبی برای همکاری در زمینه انرژی اتمی صلح آمیز دارند؛ نخست اینکه ما تجربه ساخت و بهره برداری نیروگاه های اتمی را داریم، دوم اینکه ما تجربه همکاری با ایران را داریم، به هر حال با وجود اینکه ساخت نیروگاه بوشهررا ما آغاز نکرده بودیم، اما در هر صورت نیروگاه اتمی بوشهر را روسیه خواهد ساخت".

وی تاکید کرد: "همکاری دو کشور در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز از دورنمای خوبی برخوردار است و یقین داریم که برای هر دو طرف کاملاً سودبخش است".

به گزارش مهر،این مقام روسی در دیدار خود از ایران نیز از راه اندازی نیروگاه بوشهر در موعد مقرر و گسترش همکاری های هسته ای تهران - مسکو در آینده خبرداد و آن را اولین مرحله همکاری صلح آمیز اتمی تهران - مسکو دانست و بسته پیشنهادی ایران را خوب و سازنده توصیف کرد.