دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: برای مقابله با توطئه های دشمنان، امروز بیش از هر زمان دیگری به تعمیق وحدت و انسجام اسلامی نیاز داریم .

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدعلی تسخیری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست ‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: نگاهی به موضوعات مطرح شده در کنفرانسهایی که تاکنون برگزار شده نشان می دهد خطوط کلی حرکت تکاملی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در راه شناخت مشکلات جهان اسلام و برنامه‌ریزی به منظور هم ‌اندیشی دانشمندان جهان اسلام از مذاهب، طوایف و ملتهای مختلف برای چاره جویی و حل مشکلات آن است.

تسخیری یادآور شد: مقالات علمی، سخنرانیها، بحثها و مداخلات، بیانیه‌ها، توصیه‌ها و قطعنامه‌های صادر شده در این کنفرانسها که حاصل تلاش جمعی علما و متفکران است، سرمایه عظیمی است که امروزه در دست ما است و نقش ارزنده ‌ای در فرهنگ ‌سازی وحدت و تقریب در جهان اسلام و در میان ملت ‌های مختلف ایفا دارد.

وی با اشاره به موضوع کنفرانس امسال "منشور وحدت اسلامی؛ نقد و بازنگری" ، گفت: منشور وحدت اسلامی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و ولی ‌امر مسلمین، حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای در اجتماع سال گذشته میهمانان کنفرانس وحدت و شرفیابی آنان به خدمت معظم‌ له الهام گرفته است.

تسخیری با تأکید بر اینکه تدوین متنی برگرفته از کتاب و سنت که مورد قبول علمای مذاهب اسلامی باشد و مبنای تعامل وحدت آنان قرار گیرد از آرزوهای دیرین مصلحان امت اسلامی و رهبران مذاهب در چند قرن گذشته است، گفت: تلاشهای بسیاری در راه آن انجام شده، این تلاشها بیشتر بعد از درگیریهای تأسف ‌بار بین حکومتهای عثمانی و صفوی و از اوایل قرن هیجدهم میلادی توسط نادرشاه افشار البته با اهداف سیاسی آغاز شده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأسیس دارالتقریب بین المذاهب‌الاسلامیه قاهره و تدوین اساسنامه آن، اساسنامه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، طرح مؤسسه خیریه مرحوم آیت‌ الله خویی ، تدوین استراتژی تقریب توسط مؤسسه علمی و فرهنگی آیسسکو، وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی و سند مکه را از جمله اقدامات اخیر برای تقریب مذاهب اسلامی و گسترش و تعمیق وحدت مسلمانان اعلام کرد .

تسخیری یادآور شد: با توجه به توطئه های دشمنان، امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز داریم که اختلافات مذهبی و تاریخی را کنار گذاشته به فکر وحدت نیروها در مقابل دشمنان متحدمان باشیم.