یک روزنامه اتریشی با اشاره به نقض شدید دموکراسی از طرف حکومت بوش در دوران ریاست جمهوری وی در تحلیلی نوشت : آمریکا تحت حکومت بوش دیگر نمونه دموکراسی برای کشورهای اروپایی نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه اتریشی "استاندارد" در تحلیلی به قلم "گرفرید اسپرل" در راستای نقض حقوق بشر در دوران حکومت بوش بر آمریکا  نوشت : حکومت بوش با دادن اجازه شکنجه زندانیان به عنوان روش متداول بازجویی، به نقش الگویی دموکراسی آمریکا در دنیا به شدت خدشه وارد کرد.

در ادامه این مطلب آمده است : این در حالی است که وقتی وزارت دادگستری ترکیه فقط در موارد معینی اجازه استفاده از شکنجه علیه زندانیان را صادر می کند؛ از طرف اروپا فریاد اعتراض بلند می شود . استدلال اروپایی ها در این موارد این است که چنین کشوری با این شرایط شایستگی پیوستن به اتحادیه اروپا را ندارد.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد : درست است که آمریکا هرگز به اتحادیه اروپا نخواهد پیوست اما نقض حقوق بشر توسط این کشور در دوران حکومت بوش سبب شده است که دموکراسی آمریکایی دیگر در نظر اروپایی ها نمونه و الگو نباشد. حکومت بوش به نقش الگویی دموکراسی آمریکایی شدیدا لطمه وارد کرد.

این روزنامه اتریشی در ادامه به تصمیم اخیر وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر شکنجه زندانیان تحت عنوان روشهای بازجویی سخت و دادن مجوز به آن اشاره کرده و نوشت : این شیوه های شکنجه روشهایی است که توسط حکومت آمریکا در زندانهای گوانتانامو و زندانهای عراق انجام می شده است.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد :  به این ترتیب پنجاه سال بعد از تاسیس سازمان بین المللی حقوق بشر amnesty ، درست از طرف آمریکا، تلاشهای ده ساله این ارگان حقوق بشر متزلزل شده و در معرض خطر قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است : کشورهای اروپایی به جای اینکه در مسائل حقوق بشر و دموکراسی دنباله رو آمریکا باشند باید به موفقیتهای خود تکیه کرده و حتی خود را به عنوان الگو به آمریکا معرفی کنند.

نویسنده در پایان اظهار داشت : دموکراسی در معرض خطر نابودی قرار خواهد گرفت؛ اگر ما در این راه از شیوه هایی استفاده کنیم که ویژه دیکتاتورها و زورگویان است.