تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۷

علاوه بر تشکیل کارگاه نقد ادبی امیرعلی نجومیان در شهرکتاب، کارگاه دیگری با هدف شناخت جریانات معاصر نقد ادبی تشکیل می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر نجومیان در این دوره آموزشی به مهم ترین رویکردهای نقد ادبی در 100 سال گذشته می پردازد.

هدف از این دوره نه طرح مباحث صرفا نظری بلکه تمرکز بر روشهای خواندن متون ادبی و هنری است؛ به عبارت دیگر هر جلسه به یک رویکرد اختصاص می یابد، مفاهیم کلیدی هر رویکرد به طور خلاصه طرح می شود و سپس روشها یا استراتژی های خواندن متن به صورت کاربردی بر اساس آن رویکرد معرفی می شده و سپس نقد و تحلیل متنی ادبی یا هنری ( فیلم، تئاتر، عکس، نقاشی، موسیقی، معماری یا متون رسانه ای) بر آن اساس انجام می گیرد.

دانشجویان کلاس موظف اند با نوشتن نقد برای هر رویکرد به طور عملی در مباحث شرکت کنند.

رویکردهای مورد بررسی در این دوره عبارت ند از: نقد تاریخی زندگینامه ای، نقد فلسفی، نقد اخلاقی، فرمالیسم روسی، نقد نو، نقد اسطوره ای، نقد روان شناختی (فروید و لاکان)، نقد جامعه شناختی و ایدئولوژی، نقد مکتب فرانکفورت، ساخت گرایی، نشانه شناسی، پساساخت گرایی، نقد پسا استعماری، نقد فمینیستی و مطالعات هویت جنسی، نقد خواننده محور، نقد واساز (دیکانستراکتیو)، نقد تاریخ گرایی نو و نقد فرهنگی.

این دوره 24 جلسه است و از نهم خرداد ماه شروع می شود. علاقمندان به ثبت نام تا ششم خرداد مهلت دارند تا به شهرکتاب واقع در خیابان حافظ شمالی، نبش زرتشت شرقی مراجعه کنند.