یک تحلیلگر اردنی با تاکید بر اینکه دشمن صهیونیستی در صدد به حاشیه راندن مسئله فلسطین در نگاه کشورهای عربی و اسلامی است، اعلام کرد: علاوه بر استعمار فرانسه، انگلیس و آمریکا کشورهای عربی نیز مسئول به وجود آمدن فاجعه اشغال سرزمین مردم فلسطین هستند.

"موفق محادین" در گفتگو با گروه بین الملل خبرگزاری مهر،درباره دلایل اشغال سرزمین فلسطین و سوء استفاده از مذهب برای توجیه این اشغالگری در شصتمین سال آوارگی ملت فلسطین گفت : فلسطین از سوی استعمار قدیم به ویژه انگلیس انتخاب شد تا به یک کشور یهودی تبدیل شود. این امر هم با هدف تامین منافع رژیم صهیونیستی بین هند شرقی و سوئز و درعین حال به علت ترس از تشکیل یک کشور عربی که شامل مصر و بلاد شام شود. همانطوری که در خلال دوره محمد علی در دهه اول قرن نهم به وقوع پیوست.

این تحلیلگر اردنی تاکید کرد: وزارت مستعمرات انگلیس خطر این مسئله را بر منافع خود درک کرد به گونه ای که لندن سریعا به ایجاد مانعی که مصر را از سوریه جدا نماید، اندیشید و در پی آن شاهد نقش صهیونیستی و بی تفاوتی عربی علیه وحدت مصر و سوریه در زمان جمال عبدالناصر رئیس جمهوری مصر بودیم.

وی درباره راههای مقابله با توطئه های رژیم صهیونیستی علیه مسئله فلسطین اظهار داشت : می توان با دسیسه های صهیونیستی اولا با تکیه بر اختلافات ریشه ای با دشمن صهیونیستی و تبدیل نشدن این نزاع به درگیری محلی و کشیده نشدن به توهمات صلح و سخنان منطقه ای ای که این مناقشه را از امت دور می کند،مقابله کرد و ثانیا این مسئله نیازمند تاکید بر فراگیر کردن این نزاع است که به امت عربی و اسلامی اختصاص دارد. همچنانکه تاکید بر یک خط مبارزه به عنوان عامل نظم دهنده و وحدت و مرکزیت دیگر انواع مبارزات را می طلبد.

موفق محادین درباره نقش قدرتهای سلطه گر در تاسیس رژیم صهیونیستی اظهار داشت: علاوه بر نقش استعمار قدیم یعنی انگلیس که از این رژیم حمایت و نقش سرمایه داری فرانسه که به دشمن صهیونیستی در ساخت زرادخانه های هسته ای کمک کرد، امروز آمریکا حامی اصلی این رژیم به شمار می رود به گونه ای که جایگاه این حمایت بعد از ژوئن 1967 به سطح مشارکت و بعد از شکست دشمن صهیونیستی در برابر حزب الله در سال 2006 به سطح دنباله روی تبدیل شد و سپس با امپریالسیم آمریکا به جایگاه طبیعی خود بازگشت.

 علاوه بر استعمار قدیم انگلیس و فرانسه، استعمار جدید یعنی آمریکا و همچنین کشورهای عربی مرتبط با آنها مسئول به وجود آمدن روز نکبت(فاجعه اشغال) برای فلسطینیان هستند.
 
این تحلیلگر اردنی درباره اینکه مسئولیت فاجعه اشغال فلسطین(روز نکبت) برعهده چه کسی است،به مهر گفت : در درجه اول دشمن صهیونیستی و استعمار قدیم یعنی انگلیس و فرانسه و استعمار جدید یعنی آمریکا مسئول این مصیبت هستند همچنانکه کشورهای عربی مرتبط با این استعمار و در راس آن کشورهای عربی نفت خیز از طریق مشارکت خود در تامین هزینه دسیسه های آمریکایی یا از طریق فساد مالی و سیاسی که در بین رهبران با نفوذ سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) ایجاد کردند و یا از طریق طفره رفتن از مسئولیت عربی خود و اختراع آنچه که تصمیم مستقل فلسطینی نام دارد، مسئول به وجود آمدن روز نکبت علیه ملت فلسطین هستند.

 این تحلیلگر روزنامه "العرب الیوم" اردن درباره دستاوردهای مبارزات ملت فلسطین در برابر اشغالگران قدس اظهار داشت : مقاومت فلسطین همچنان نیاز به بازنگری کلی در سخنان سیاسی و راه های عملی خود دارد تا فداکاری ملت فلسطین و خون فراوانی که از این ملت بی وقفه ریخته می شود، و این ملت را در مسیر آزادی حقیقی قرار می دهد، در طول ادوار مختلف تاریخ گنجانده شود. بسیار تاسف انگیز است که بگوییم میزان فداکاری هایی ملت فلسطین، بسیار بیشتر از سطوح فعالیتهای سیاسی گروه های فلسطینی است که نتوانسته تا کنون به این سطح از فداکاری ملت فلسطین برسد و همچنین نتوانسته اند مبارزه فلسطینی را با مبارزه امت و سرنوست و آینده آن درآمیزند.

 وی درباره ارزیابی خود از وضعیت کنونی کشورهای عربی در شصتمین سال اشغال فلسطین تصریح کرد: شان و جایگاه کنونی کشورهای عربی درحال حاضر در سالگرد "روز نکبت" به دوگونه است: یکی رو به سوی زوال که زیر قدمهای استبداد و فساد و همراهی با امپریالیسم بیگانه و دشمن صهیونیستی، آخرین نفسهای خود را می کشد و دومی وجهه خالص که مقاومت رو به افزایش در لبنان، فلسطین و عراق را می توان از آن استنباط کرد که امروز برای بیداری همه امت تاسیس می شود.

 موفق محادین درباره این سئوال مهر که آیا موضوع فلسطین همچنان مسئله اصلی کشورهای عربی و اسلامی است یا اینکه این موضوع فقط به ملت فلسطین مربوط می شود؟ اظهار داشت : آنچه دشمن دقیقا می خواهد، همان به حاشیه راندن مسئله فلسطین ازنگاه کشورهای عربی و اسلامی و تبدیل آن از مسئله نزاعی که به همه امت ارتباط دارد به نزاع کوچک که فقط مختص فلسطینی ها است و شاید یکی از خطرناک ترین مواردی را که این مسئله فلسطین با آن روبرو است، همان ایجاد جبهه های دیگر برای این درگیری به غیر از جبهه اصلی درگیری با دشمن صهیونیستی است و این روند را در سیاستهای مشهور کیسینجر(وزیر امور خارجه اسبق آمریکا) شاهد هستیم که از به حاشیه راندن مصر از این نزاع شروع و تا جنگ عراق علیه ایران و تنها رها کردن فلسطینی ها و اردنی ها در اسلو و وادی العربه کشیده شد.