تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۹

سید حسن خمینی در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب اقتصادی و نظامی نیست گفت : امام هرگز مبارزه مسلحانه را تجویز نکردند و همواره بر مبارزه و کار فرهنگی در یک بستر فرهنگی تاکید داشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در آستانه نوزدهمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر و همچنین وزیر، دست اندرکاران و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در حسینیه جماران ضمن تجدید میثاق با آرمانهای امام راحل با حجت الاسلام سید حسن خمینی دیدار کردند.

یادگار امام در این دیدار با بیان اینکه ای کاش کسانی که روزهای الهی دوران امام را درک کرده اند بیشتر حرف می زدند و جامعه هم گوش شنوای بیشتری برای این سخنان داشت، گفت : یاد و خاطره شهدای عرصه فرهنگ و رسانه را گرامی می داریم بی شک اینان پاسداران فرهنگ و هویت جامعه بوده و هستند.

وی در ادامه به تشریح علل وقوع انقلاب ها پرداخت و گفت : برخی از انقلابها در شرایطی به وقوع پیوستند که جامعه محل وقوع انقلاب به شدت گرسنه بود که اتفاقا همین عامل باعث شده یکی از اندیشمندان غربی همه انقلابها را به نوعی معلول علتهای اقتصادی بداند.

یادگار امام به اوضاع دین در دهه های قبل از انقلاب پرداخت و گفت : اگر چه در دنیای امروز صدای شکستن استخوانهای مارکسیسم شنیده می شود اما نباید فراموش کرد که تا 40 سال پیش حتی به دین هم از دریچه مارکسیسم نگاه می کردند.

وی ادامه داد : پارادایم مارکسیسم آن قدر در حوزه اندیشه سیطره داشت که حتی بزرگان دینی آن زمان دائما به یکدیگر هشدار می دادند مراقب باشید که در این فضای غالب گفتمان مارکسیستی ذهنتان از نگاه مارکسیسم احکام دین را تحلیل نکند.

سید حسن خمینی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی با ماهیت فرهنگی به وقوع پیوست خاطرنشان کرد : انقلاب اسلامی با شعار هدف فرهنگی "بازگشت جامعه به اندیشه ، خویشتن و هویت دینی خود" شکل می گیرد و این موجب شد که نظریه پردازان و جامعه شناسان انقلاب نظریات جدیدی در ارتباط با انقلاب اسلامی و وقوع انقلابها ارائه کنند.

وی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در دورانی که هنوز گفتمان مارکسیسم غالب بوده دین عامل تحرک جامعه به سمت تعالی می شود ، گفت: افراد زیادی علیه رژیم گذشته مبارزه کرده اند اما پیشتازان انقلاب اسلامی دینداران بودند و وقتی مبارزات علیه رژیم گذشته به ثمر نشست که توده های مردم به رهبری یک عالم دینی وارد صحنه شد و یکی از استبدادی ترین نظامها را از بین بردند.

سید حسن خمینی با بیان اینکه مارکسیسم تحلیل غلطی از دین داشت اظهار داشت : اسلام و به خصوص شیعه در هیچ دوره ای به توجیه گری قدرت روی نیاورده است بلکه زبان گویای مردم در مقابل جباران بود. تشیعی که مظهر آن حضرت زهرا(س) و پرچم آن حضرت سیدالشهدا است نمی تواند در هیچ دوره ای توجیه گر باشد.

سید حسن خمینی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب اقتصادی و نظامی نیست، گفت : امام در تمام طول مبارزه هرگز دستور حرکتهای مسلحانه نداد. شما در هیچیک از انقلابهای دنیا نمی بینید که رهبر انقلاب به انقلابیون دستور داده باشد در لوله تفنگ دشمنانتان گل بگذارید. امام هرگز مبارزه مسلحانه را تجویز نکردند و همواره بر مبارزه و کار فرهنگی در یک بستر فرهنگی تاکید داشتند.

یادگار امام تاکید کرد : انقلاب اسلامی انقلاب اقتصادی نبود چون از همه قشرها در انقلاب حضور داشتند از بازاریها گرفته تا کوخ نشینان. هویت انقلاب فرهنگی بود  اگر این هویت شناخته و شناسانده نشود در حقیقت جوهره انقلاب اسلامی ناشناخته مانده است.

سید حسن خمینی با بیان اینکه انقلابی که ماهیت آن فرهنگی است بقای آن نیز باید فرهنگی باشد ، اظهار د اشت : اگر بر عنصر فرهنگ تاکید و تکیه نشود، هجوم فرهنگی دشمن به درستی شناسایی نشده و تنها به چند مظهر و نشانه ساده بسنده می شود و اینجاست که انقلاب از درون دچار مشکل خواهیم شد، اگر چه در بسیاری از مواقع تهاجمی در کار نیست بلکه هجوم یکطرفه است یعنی دشمنان از آن طرف هجوم می آورند و این طرف ساکت و ساکن است.

وی با بیان اینکه دنیا بعد از انقلاب اسلامی دچار تغییر پارادایم شد و معنویت گفتمان غالب جهان شد، گفت : وظیفه اصحاب فرهنگ و هنر در حقیقت وظیفه پاسداری از هویت انقلاب است انقلابی که ریشه فرهنگی دارد اگر از این ریشه مراقبت نشود از بین می رود.

سید حسن خمینی در ادامه خاطرنشان کرد : فرهنگ انقلاب فرهنگی است که از یک سو دست رد به سینه دین ستیزان و دین گریزان می زند و از سوی دیگر دست رد به تحجر.

یادگار امام راحل با بیان اینکه اگر امام نبود دینداران امروزی ما یا بی دین شده بودند و یا طالبانی است، تصریح کرد : پیام  امام برای عصر حاضر و همه اعصار پیش بردن انقلاب از میان دو راه دین گریزی و دین ستیزی و تحجر است.

وی با بیان اینکه اگر تحجر و دیگر واژه های بدون مفهوم تعریف نشود جامعه دچار دشنامهای بی معنای سیاسی خواهد شد، گفت : اگر بپذیریم هر چیزی که دلیل قاطع عقلی و یا برهان مسلم شرعی برای آن وجود ندارد، در حوزه اعتقادات ما باطل است، می توانیم بگوییم که مواردی از این دست تحجر است.

سید حسن خمینی در پایان با بیان اینکه دین ستیزان کسانی هستند که در مقابل مسلمات و مواردی که دلیل قطعی شرعی دارند می ایستند خاطرنشان کرد : به جد معتقدم امام خمینی  در زمان خود شاهراهی را میان دو بیراهه تحجر و دین گریزی گشود. هم در رفتار شخصی و هم در رفتار عبادی و سیاسی ایشان می بینیم که دین ستیزان و متحجران پس زده شده اند و جایی ندارند.

پیش از سخنان حجت الاسلام سید حسن خمینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی بر تجدید میثاق اصحاب فرهنگ و هنر با آرمانهای امام راحل تاکید کرد.