به گزارش خبرنگار مهر، سایت اینترنتی نشریه سینمایی ورایتی در مطلب روز جمعه 13 ژوئن که به قلم برایان پیرسن در بغداد گزارش شده، بهروز افخمی را کارگردان فیلم سینمایی "سنتوری" معرفی کرده (!) و در ادامه نوشته است: افخمی به عنوان یکی از فیلمسازان برجسته سینمای پس از انقلاب پس از به نمایش درنیامدن "سنتوری" انگیزه خود را از دست داده است.
ورایتی در ادامه از زبان داریوش مهرجویی به عنوان خالق فیلم ماندگار "گاو" خطاب به یکی از روزنامههای صبح تهران آورده "به نظرم کسی نمیتواند هیچ منطق و دلیلی برای سانسور موجود در سینمای ایران پیدا کند" و سپس چنین نتیجه گرفته که مهرجویی تنها فیلمسازی نیست که در زوال فیلمسازی به اصطلاح تابوشکن و جسورانه به سوک نشسته است.
نمایی از فیلم سینمایی "سنتوری"
این نشریه اینترنتی در حالی از توقیف فیلمهای عباس کیارستمی و جعفر پناهی شاهد مثال آورده که "آفساید" پناهی چند سال پیش در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و البته هنوز مجوز اکران عمومی نگرفته و فیلمهای کیارستمی هم پس از "طعم گیلاس" بیشتر به سمت دیجیتال رفته و معمولا قابلیت نمایش عمومی ندارد.
به عقیده نویسنده ورایتی، همین مسائل باعث شده کیارستمی فیلم بعدی خود "رونوشت برابر اصل" را در خارج از ایران با بازی ستارگانی چون ژولیت بینوش بسازد. در حالی که همه سینمادوستان ایرانی میدانند حداقل کیارستمی هرگز برای فیلم ساختن در ایران مشکل نداشته است.
اما از همه عجیبتر دلسوزی ورایتی برای سینماروهای ایرانی است که ناچارند در فقدان فیلمهای جسورانه رو به تماشای آثاری چون "زن دوم" بیاورند. ضمن اینکه وجود صحنههای مذهبی، نماز خواندن و حضور یک جانباز جنگ را دلیلی برای عبور این فیلم از سد سانسور ذکر کرده است.
پیرسن در پایان مطلب خود گریزی به تاریخچه سینما در ایران زده و با یاد کردن از "دختر لر" عبدالحسین سپنتا، به رشد این سینما در سایه توجه امام خمینی (ره) به سینما و همینطور ظهور فیلمسازان ژانر موسوم به سینمای دفاع مقدس اشاره کرده است.
خبرگزاری فرانسه هم روز یکشنبه هشتم ژوئن به قلم دو تن از خبرنگاران خود باز هم از کیارستمی و پناهی شاهد مثال آورده و این بار نقل قول "به نظرم کسی نمیتواند..." را به بهروز افخمی نسبت داده است. این خبرگزاری هم در ادامه به فیلم "زن دوم" سیروس الوند اشاره و مردم را ناچار به دیدن اینگونه فیلمها توصیف کرده است.
اشاره به "دختر لر" و "قیصر" کیمیایی و ذکر دیالوگهایی از فیلم سینمایی "سنتوری" که به زعم نویسندگان این گزارش به توقیف فیلم انجامیده بخش دیگر مطلب است و در ادامه هم به نمایش درنیامدن فیلمسازان تحسینشده چون کیارستمی و پناهی دلیلی برای وجود سانسور گسترده ذکر شده است.
به نظر میرسد مطالعه هر دو گزارش ورایتی و خبرگزاری فرانسه از کمیت و کیفیت سینمای ایران آشکارا نشان میدهد نویسندگان هر دو مطلب از منابع یکسان استفاده کردهاند و هدف آنها هم ارائه گزارشی دلخواه از سیاهیهای موجود در سینمای ایران بوده؛ گزارشی که هیچ نکته مثبت در آن به چشم نمیخورد.