تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۵

استن وینستن، برنده چهار اسکار و خالق دایناسورهای "پارک ژوراسیک" و سایبرگ‌های مجموعه فیلم‌های "نابودگر"، روز یکشنبه پس از هفت سال مبارزه با سرطان مغز استخوان، در منزل خود در مالیبو در 62 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار مهر، ورایتی اعلام کرد وینستن در دوران کاری خود که چهار دهه طول کشید با فیلمسازانی چون استیون اسپیلبرگ، جیمز کامرون و تیم برتن و در تعدادی از خاطره‌انگیزترین فیلم‌های نسل خود همکاری کرد.

او برای سه فیلم "پارک ژوراسیک"، "نابودگر 2: روز داوری" و "بیگانه ها" اسکار بهترین جلوه‌های ویژه و برای "نابودگر 2" اسکار بهترین چهره پردازی را از آن خود کرد و برای کار خود در "هوش مصنوعی"، "دنیای گمشده: پارک ژوراسیک"، "بتمن بازمی‌گردد"، "ادوارد دست‌قیچی"، "غارتگر" و Heartbeeps نامزد اسکار بود.

وینستن در اوایل دوران کاری خود در دهه 1970 بیشتر در حوزه تلویزیون فعال بود و پنج بار نامزد جایزه امی شد. خبر مرگ وینستن با واکنش گسترده همکاران و دوستان او در هالیوود مواجه شد. اسپیلبرگ از وینستن به عنوان یک هنرمند و مبدع شجاع یاد کرد و گفت: بدون استن دنیای فیلم‌های من شکل دیگر پیدا می‌کرد. او همیشه با خنده می‌گفت هیچ چیز غیرممکن نیست.

آرنولد شوارتزنگر فرماندار کالیفرنیا و بازیگر مجموعه فیلم‌های "نابودگر" نیز درباره وینستن گفت: صنعت سرگرمی یک نابغه را از دست داد. وینستن هفتم آوریل 1946 در آرلینگتن ایالت ویرجینیا به دنیا آمد و در 1968 در رشته هنرهای زیبا از دانشگاه این شهر دانش‌آموخته شد.

او بعدها به این امید که بازیگر شود به غرب آمریکا رفت، اما خیلی زود به استعداد خود در مقام گریمور و طراح پی برد. وی سه سال دوره‌های آموزش گریم را در والت دیسنی گذراند و در 1972 استودیو استن وینستن را تاسیس کرد که از آن زمان تاکنون در ساخت شخصیت‌ها و جلوه‌های ویژه بیش از 75 فیلم بلند، چند موزیک ویدئو و تعداد زیادی فیلم تبلیغاتی همکاری کرده است.

"ماهی بزرگ"، "کنستانتین" و "آیرون من" از فیلم‌هایی هستند که وینستن در چند سال اخیر در ساخت جلوه های ویژه آن نقش داشته است. او هنگام مرگ روی فیلم چهارمین فیلم مجموعه "نابودگر" با نام "رستگاری نابودگر: آینده آغاز می‌شود" کار می‌کرد.