فیلمساز سرشناس آلمانی به عنوان رئیس هیئت داوران شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز انتخاب شد که از شش تا 16 شهریور در ایتالیا برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد دوسالانه ونیز در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، با اشاره به ارتباط بسیار قوی ویم وندرس با "موسترا" از آغاز کار فیلمسازی، او را یکی از خلاقترین فیلمسازان معاصر دانست که در 40 سال اخیر تعدادی از تاثیرگذارترین آثار را خلق کرده است.



ویم وندرس

فیلمساز 63 ساله و خالق فیلم‌های "پاریس، تگزاس" و "آسمان برلین" اولین بار در 1972 با دومین فیلم خود "ترس دروازه‌بان از ضربه پنالتی" در جشنواره ونیز حضور پیدا کرد. یک دهه بعد و در 1982 وندرس با فیلم The State of Things‌ برنده جایزه شیر طلایی این جشنواره شد.

وندرس در 1974 فیلم "آلیس در شهرها" را ساخت که اولین بخش از سه‌گانه فیلم‌های جاده‌ای او بود. او در 1975 با "حرکت اشتباه" دومین فیلم این تریلوژی در جشنواره کن حاضر شد و از این جا بود که به عنوان یک فیلمساز توانا در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت.

وندرس به آمریکا رفت و در 1976 با "سلاطین جاده" سه‌گانه خود را به پایان رساند. او در 1977 "دوست آمریکایی" را ساخت که اقتباسی از رمان "بازی ریپلی" پاتریشیا های‌اسمیت بود. این فیلمساز متولد دوسلدورف سال 1984 با "پاریس، تگزاس" برنده جایزه نخل طلا کن شد و در 1987 با "آسمان برلین" یا "بال‌های اشتیاق" جایزه بهترین کارگردان کن را از آن خود کرد.

او در 1993 نیز برای فیلم "چنان دور، چنین نزدیک!" نیز جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره کن را برد. وندرس در 1999 مستند تحسین‌شده "بوئنا ویستا سوسیال کلوب" را ساخت که نوعی ادای احترام به موسیقی کوبایی بود. فیلم "هتل میلیون دلاری" او نیز سال 2000 جایزه خرس نقره‌ای هیئت داوران جشنواره فیلم برلین را برای وی به همراه داشت.

"همت" 1982 و "تا انتهای دنیا" 1991 از دیگر ساخته‌های وندرس است که ماه مه پیش با تریلر رومانتیک "فیلمبرداری از پالرمو" با بازی میلا یووویچ و دنیس هاپر در بخش مسابقه جشنواره کن حضور داشت. وندرس به تازگی تولید پروژه اپیزودیک "8" را به پایان برده که هر یک از اپیزودهای آن را یک فیلمساز سرشناس ساخته است.

اپیزود وندرس "فرد به فرد" نام دارد و جین کمپیون، گائل گارسیا برنال، یان کونن، میرا نائیر، گاسپر نوئه، عبدالرحمن سیساکو و گاس ون سنت دیگر فیلمسازانی هستند که در ساخت این پروژه مشارکت داشته‌اند.

شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز 27 اوت با کمدی سیاه "پس از خواندن بسوزان" برادران کوئن آغاز می‌شود و تا ششم سپتامبر ادامه دارد. امسال شیر طلایی افتخاری ونیز به ارمانو اولمی، فیلمساز شهیر ایتالیایی اعطا می‌شود.