رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شان دیوان محاسبات افشاگری نیست و دیوان باید مرجعی باشد که از تخلفات در نگذرد و هیچ قدرتی نباید دیوان محاسبات را بهراساند .

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور که پیش از ظهر امروز در محل این دیوان برگزار شد، با اشاره به اینکه استقلال دیوان محاسبات باید از هر جهت حفظ شود، اظهار داشت: دیوان محاسبات مرکز بسیار پراهمیتی است که هم در قانون اساسی به عنوان مرجعی برای تنظیم مسائل مالی کشور و هم در خود قانون دیوان پشتوانه محکمی دارد و باید به همان میزان که قانون اساسی و قانون دیوان برای این مرکز اهمیت قائل شده مسئولان دیوان محاسبات هم حرمت آن را حفظ کرده و به وظیفه آن به نکویی عمل کنند.

وی با تاکید براینکه دیوان محاسبات آخرین جایی است که باید وضعیت انضباط مالی کشوررا تایید کند وبه همین دلیل باید شئونات آن حفظ شود رعایت استقلال دیوان را از جمله زمینه های حفظ شئونات آن برشمرد و خاطر نشان کرد:هیچ قدرتی نباید دیوان محاسبات را بهراساند، در دیوان ملاحظات سیاسی نباید لحاظ شود . 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصلحت سنجی کار دیوان نیست، گفت : دیوان محاسبات باید کتاب قانون را جلوی خود بگذارد و بر اساس آن اقدام لازم را انجام دهد  .

وی در ادامه خطاب به رحمانی فضلی رئیس کل جدید دیوان محاسبات گفت: اگر می خواهید موفق باشید باید تلاش کنید این دو خصوصیت یعنی حفظ استقلال و عدم مصلحت اندیشی به صورت برجسته لحاظ شود و به عبارت دیگر باید همه کارهایی که می تواند در آینده کشور برای همه بخش های دولتی انضباط مالی بوجود بیاورد به منشور اخلاق دیوانی تبدیل شود.

نماینده قم در مجلس هشتم تصریح کرد: در دیوان محاسبات باید ضمن اینکه پرونده وارد دیوان می شود ملاحظاتی در باب آبروی افراد شود اما اگر دیوان به تخلف رسید هیچ ملاحظه ای نباید داشته باشد.

وی اضافه کرد: دقت داشته باشید گزارشی که به شما ارائه می شود یک پرونده محرمانه است و تا وقتی که به اثبات نرسیده نباید با آبروی کسی بازی شود اما وقتی که دادگاه حکم صادر کرد آن وقت باید با متخلف برخورد شود.

لاریجانی یادآور شد: دوستان دیوان توجه کنند که دیوان محاسبات جای مچ گیری نیست و باید با رفتار و سلوک خود انضباط مالی را برقرار کند یعنی دیوان باید کاری کند که تخلف نشود ضمن اینکه دیوان محاسبات قرار نیست جلوی شجاعت مدیران قابل را بگیرد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه کشور ما به ابتکار و شجاعت مدیران احتیاج دارد، افزود: دیوان باید تعهد کند که آبروی مدیران را حفظ می کند .

ادامه دارد...