«باغ‌های تهران؛ باغ نگارستان» موضوع یازدهمین نشست از مجموعه سخنرانی‌های مشترک بنیاد ایران‌شناسی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که با سخنرانی سید عبدالله انوار برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرهنگستان زبان، این نشست روز یکشنبه 30 تیر‌ماه ساعت 17 تا 19 در بنیاد ایران شناسی واقع در خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی برگزار می شود.

به گفته استاد انوار "برای مشخص کردن باغ‌های تهران ما ناچار شدیم که از دو نقشۀ ترسیم‌شده از تهران در روزهای سلامت آن از بلای سرطان استفاده نماییم؛ یکی نقشۀ تهران است که به سال 1275 ق. به ‌وسیلۀ کریش‌خان (کروزر) - نخستین استاد توپخانۀ دارالفنون - با شاگردانش ترسیم شده ‌است و این نقشه در روزگار ترسیم از تهرانی حکایت می‌کند که همان حدودی را داشته که شاه طهماسب اول صفوی بر آن حدود برج و باروهای شهر را پایه‌گذاری کرده‌است. نقشۀ دوم نقشۀ بسیار دقیق تهران است که به سال 1309 قمری پس از سال‌ها زحمت به ‌وسیلۀ مرحوم حاجی نجم‌الدوله، ریاضی‌دان و منجم و مساح معروف دورۀ ناصری با چند گروه از شاگردانش ترسیم شده و انتشار یافته ‌است. نقشۀ نجم‌الدوله از تهرانی صحبت می‌کند که پس از گسترش معقول تهران در سال 1284 قمری، حدود تهران، به امر ناصرالدین شاه از شمال به‌ اندازۀ یک‌هزار و پانصد ذرع و از سه حد دیگر هریک به‌اندازۀ یک‌هزار ذرع وسعت یافته‌است و این گسترش تا سال 1309 شمسی که خندق‌های حفرشده در حدود اربعۀ تهران هنوز پر نشده‌ بوده حفظ و حدود چهارگانۀ تهران نیز از دست‌درازی‌های ناهنجار بر کنار بود. باغ‌های معرفی‌شده در این گفتار متعلق به این دوران‌اند..."