مدیرکل دفتر تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی گفت: لایحه جامع خاک هم اکنون در وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده که پس از بررسی و تصویب در هیئت دولت، تقدیم مجلس می شود.

حمید زنده روح در گفتگو با مهرگفت: لایحه جامع خاک در تیرماه سالجاری در وزارت جهاد کشاورزی به منظور تحقق توسعه پایدار، حفاظت، اصلاح و بهسازی منابع خاک تدوین شده که باید جهت بررسی به هیئت دولت ارائه شود.

مدیرکل دفتر تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی با بیان اینکه لایحه مذکور در سالجاری به هیئت دولت از سوی وزارتجهاد کشاورزی رائه می شود افزود: این لایحه پس از بررسی در هیئت دولت به صورت لایحه به مجلس ارسال می شود که پس از تصویب و نیز تائید در شورای نگهبان به صورت قانون در اختیاربخش کشاورزی جهت اجرا قرار می گیرد.

به گزارش مهر، لایحه جامع خاک با توجه به شرایط  طبیعی و اقلیمی کشور و در راستای تحقق توسعه پایدار، حفاظت، اصلاح و بهسازی منابع خاک به عنوان یکی از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.

طبق ماده (3) این لایحه، وزارت جهاد کشاورزی موظف است ضمن تعیین راهبرد، سیاستها و خط مشی بهره برداری پایدار از منابع خاک، اراضی و ارتقای کیفی آن، نسبت به سازماندهی مناسب در امور آموزشی، پژوهشی، ترویجی و اجرایی در راستای مدیریت و حفاظت خاک کشور اقدام کند.

براساس این لایحه، تخلیه و دفن هر گونه پسماند و پساب مانند زباله بدون اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی ربط، ایجاد هرگونه آلودگی اعم از شیمیایی، فیزیکی و زیستی در خاک، تخریب فیزیکی خاک ناشی از چرای مفرط دام وهر اقدامی در زمینه ایجاد فرسایش خاک یا تشدید آن تخلف محسوب شده و با متخلفان مطابق قوانین و مقررات رفتار می شود.