مشهد - خبرگزاری مهر: آیت الله مکارم شیرازی وضعیت نابسامان اخلاقی و اجتماعی دنیای غرب را نوعی دچار شدن در دام جاهلیت مدرن ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد،  آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) در شرایطی که اعراب آن زمان در ابعاد مختلف امنیتی، رفاهی، اخلاقی، اعتقادی، تغذیه و علم آموزی در بدترین شرایط ممکن بودند، به رسالت مبعوث شد و تمدنی را پایه نهاد که همه تمدنهای اطراف جزیرة العرب (ایران باستان، روم، مصر، آشوری و کلدانی در عراق و تمدن یمن) را در خود جذب و حکومتی را بنا نهاد که سراسر آن زمان را فرا گرفت.

وی با بیان اینکه با مقایسه دوران قبل و بعد از بعثت پیامبر اکرم(ص) به عظمت اسلام پی می بریم، افزود: حضرت علی(ع) که خود هر دو دوره را تجربه کرده است، در خطبه 26 نهج البلاغه شرایط اعراب جاهلی را چنین توصیف کرده است که بدترین دین و آیین را داشته، در خیمه ها و بیابانها و بین مارهای سمی و حیوانهای خطرناک زندگی می کردند، هسته خرما را آسیاب کرده و می خوردند، همواره در حال جنگ و خونریزی بوده و امنیت نداشتند، قطع رحم (کشتن و زنده به گور کردن فرزندان) و بت پرستی رواج داشت.

این مرجع تقلید افزود: امیرمؤمنان(ع) در ادامه می فرماید: پیامبر(ص) وضعیت اعراب جاهلی را سامان داد و برای آنها رفاه، مسکن، اخلاق، یکتا پرستی، دعوت به علم، دوری از خونریزی و ایجاد وحدت اسلامی به ارمغان آورد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جاهلیت قبل از بعثت، جاهلیت اولی نامیده شده است، گفت: شاید جاهلیت ثانویه چیزی باشد که امروز در جوامع غربی رواج یافته است. امروز با وجود دانشگاه و مراکز علمی متعدد، آثار جاهلیت به وفور مشاهده می شود.

وی نمونه جاهلیت مدرن را وجود جنگ و خونریزی در گوشه و کنار دنیا با هدف فروش سلاحهای تولیدی کشورهای سلطه گر، سقط جنین به جای زنده به گور کردن فرزندان، ترویج فساد اخلاقی با اینترنت و ماهواره، پرستیدن دلار به عنوان بت جدید و... را از جلوه های جاهلیت مدرن جوامع امروزی دانست.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: وقتی ناامنی، بت پرستی، کشتن فرزند و فساد اخلاقی آمد، جاهلیت عصر تجدید شده و دنیا باید در انتظار مصلح بزرگی باشد تا همان گونه که پیامبر اعظم(ص) قیام کرد و جامعه را از جهل و گمراهی نجات داد، آن مصلح که خود از اهل بیت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) است، قیام کند و به این جاهلیت مدرن پایان دهد.

وی در ادامه با اشاره به عمق تهاجم فرهنگی غرب گفت: اگر در این دنیای آلوده به فرهنگ غنی اسلام چنگ بزنیم از گزند جاهلیت در امان خواهیم ماند، اما متأسفانه بعضی از جوانان ما چشم و گوش بسته دنبال آن فرهنگ در حرکت هستند.

این مرجع تقلید یکی از مشکلات جوانان کشورمان را مسئله ازدواج ذکر کرد و گفت: جوان وقتی می خواهد همسری برای خود برگزیند، باید دنبال معیارهایی همچون تقوا، اخلاق، دیانت، وفا، شجاعت و علم و دانش برود، نه فقط زیبایی و ثروت مد نظرش باشد.

وی دوری از تشریفات و تجملات، تعیین جهیزیه و مهریه سبک و رعایت اخلاق در جشنهای ازدواج را از نکاتی دانست که والدین باید نسبت به آنها اهتمام بیشتری داشته باشند.