سفیر ژاپن در ایران پیش از ظهر امروز با دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این دیدار که در دفتر شهردار تهران برگزار شد، دکتر قالیباف گفت: ارتباط میان دو کشور ایران و ژاپن با توجه به تمدن تاریخی دو کشور، از زمان دور تا امروز ارتباط محکمی بوده است.

وی افزود: البته ارتباط میان شهرداری های تهران و توکیو هم بسیار خوب است به طوری که در زمینه محیط زیست و بحث مربوط به زلزله همکاری خوبی میان دو شهر وجود دارد.

قالیباف ادامه داد: فکر می کنم زمینه خوبی برای پیمان خواهر خواندگی میان تهران و توکیو وجود دارد و روابط این دو شهر باید بیش از پیش گسترش یابد.

وی همچنین بر ایجاد روابط فرهنگی میان دو شهر تاکید کرد و گفت: در ارتباط با همکاری بین تهران و توکیو چند اقدام خوب می توان انجام داد که از آن جمله می توان به برقراری نمایشگاه های هنری بین دو شهر و دو کشور اشاره کرد.به طوری که ما آمادگی داریم نمایشگاهی از فرهنگ و هنر ایرانی را در مدت زمان 15 یا 20 روزه در شهر توکیو برپا کنیم و اگر شهرداری توکیو نیز کاری مشابه در تهران انجام دهد، ما استقبال می کنیم.

شهردار تهران افزود: ما همچنین برای برپایی تورهای شهروندی برای بازدید علمی و سیاحتی بین دو شهر آمادگی داریم تا بر این اساس شهروندان تهرانی با این تورها به توکیو بروند و مهمان شهرداری توکیو باشند و همچنین تورهایی از شهروندان توکیو به تهران بیایند تا شهرداری تهران میزبانی آنها را بر عهده بگیرد.

قالیباف در ادامه با اشاره به برگزاری اجلاس شهرداران آسیایی در ماه نوامبر به میزبانی شهرداری تهران، گفت: در همین دیدار از شهردار توکیو دعوت می کنم تا در این اجلاس حضور پیدا کند. همچنین همزمان با برگزاری این اجلاس شهرداری های کشورهای آسیایی نمایشگاه فرهنگی خود را در تهران راه اندازی می کنند که توکیو نیز می تواند به شکل مناسبی در آن حضور یابد.

شهردار تهران همچنین ابراز امیدواری کرد تا با همکاری حوزه امور بین الملل شهرداری و سفارت ژاپن پیش نویسی برای توافق و همکاری بین دو شهر تهران و توکیو تهیه شود.

سفیر ژاپن نیز در این دیدار با قدردانی از شهردار تهران گفت: مردم تهران و ایران بسیار مهربان و مهمان نواز هستند.

آکیو شیروتا، با بیان اینکه دولت ژاپن مایل است که با شهردار تهران همکاری داشته باشد ، افزود: با توجه به محبوبیت بالای شما در کشور ایران و شهر تهران دولت ژاپن مایل به گسترش روابط و تبادل تجربیات میان طرفین است.

وی در ادامه از شهردار تهران برای سفر به کشور ژاپن دعوت کرد و گفت: محافل اقتصادی ژاپن علاقه مندند تا رابطه خوبی در این حوزه با ایران داشته باشند.

به گفته سفیر ژاپن هرچند روابط میان دولت ها بسیار مهم است اما گسترش روابط و همکاری های بین مردم دو کشور نیز برای دو کشور مفید خواهد بود.

وی با بیان اینکه مردم تهران و ایران طبیعت را دوست دارند و در تعطیلات همراه خانواده از طبیعت لذت می برند، پیشنهاد ایجاد باغ ژاپنی در تهران و احداث باغ ایرانی در توکیو را مطرح کرد.

شیروتا همچنین گفت: دو کشور و دو شهر علاوه بر ارتباط خوب در زمینه محیط زیست و زلزله می توانند در موضوعات دیگری از جمله مسایل مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی در تهران همکاری داشته باشند زیرا ژاپن در این حوزه تکنولوژی خود را بسیار بالا برده است.