کوارتت زهی کمانچه و همراهی آن با تار و سازهای کوبه ای در کنسرت گروه "اشتیاق" بیانگر موسیقی چندصدایی است که بر مبنای هارمونی در آهنگسازی موسیقی ایرانی شکل گرفته است.

علی قمصری آهنگساز گروه موسیقی "اشتیاق" با بیان این مطلب در خصوص چگونگی تشکیل گروه کوارتت زهی گفت : شکل گیری کوارتت زهی کمانچه به سه سال پیش برمی گردد در آن زمان برای ضبط آلبوم "هنگام جادویی" تمرین هایی را با سهراب پورناظری آغاز کردیم تا اینکه به گروه کوارتت زهی ایرانی رسیدیم این گروه ترکیبی از سازهای هم خانواده است که با سازبندی ارکسترهای متداول ایرانی و قرارگرفتن کمانچه کنار تار، عود و یا سنتور فرق می کند.

وی در ادامه افزود : ارکسترسازهای ایرانی از جهت رنگ آمیزی صوتی هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و تنها نکته قابل توجه تنوع موجود در سازبندی این ارکستر است که البته این تنوع از جهاتی مثبت است اما جنبه های منفی هم در این نوع سازبندی وجود دارد، به این معنا که وقتی سازهای متنوع و غیرهمگن یک ملودی را اجرا می کنند حجم بالایی از صدا تولید می شود و همین مسئله باعث شده تا نوازنده ها به همان ملودی رنگ آمیزی ایجاد شده در صدا اکتفا کنند و دیگر سراغ هارمونی در موسیقی ایران نروند که نتیجه آن به وجود آمدن موسیقی تک صدایی است .

این نوازنده تار خاطرنشان کرد : مجموع این عوامل باعث شد تا کوارتت زهی ایرانی به عنوان یک ارکستر همگن تشکیل شود  و خلاصه اینکه پس از آلبوم "هنگام جادویی" به اجرای صحنه ای این کوارتت فکر کردیم و در ادامه به شروین مهاجر، نگارخارکن و سهراب پورناظری پیشنهاد دادیم تا در گروه کوارتت زهی کمانچه با ما همراه شوند ؛ در ادامه این تصمیم سازهای کوبه ای هم به گروه اضافه شد و تمرین های ما رسما آغاز شد.      

وی درخصوص چگونگی همکاری خود به عنوان آهنگساز با گروه موسیقی اشتیاق گفت : همزمان با تمرینات گروه کوارتت زهی به عنوان آهنگساز و نوازنده با گروه اشتیاق نیز همکاری می کردم که حاصل آن برگزاری کنسرت هایی در فرانسه بود در همان دوران بود که من و آقای قربانی درباره برگزاری یک کنسرت همزمان در تهران با یکدیگر صحبت کردیم و قرار شد تا این دو گروه در یک کنسرت مشترک به روی صحنه بروند و پس از آن این ایده را با اعضا درمیان گذاشتیم که با رضایت دوستان مواجه شدیم و قرار شد هیچ اسمی به عنوان سرپرست در این کنسرت نباشد و کارها را به صورت شورایی اداره کنیم. 

قمصری در پایان با اشاره به دو بخش کنسرت گروه "اشتیاق " گفت : زمانی که وارد گروه شدم برخی از کارها از قبل آماده بود منتها یک بازنگری در تنظیم آنها داشتم و دو قطعه از کارهای خودم را نیز به مجموع قطعات اضافه کردم؛ تنظیم دو بخش این کنسرت با یکدیگر فرق می کند و همچنین شیوه سازبندی پارت دوم طبق روال ارکسترهای معمول سازهای ایرانی است در واقع کوارتت زهی در بخش اول معرفی شیوه های نوین سازبندی در موسیقی ایرانی نیست بلکه تلاش کردیم از طریق کوارتت زهی در محتوا دست به نوآوری بزنیم .