کارگردان فیلم تلویزیونی "یغما" این فیلم را تلاشی برای روایت حماسه مقاومت 33 روزه مردم لبنان در قالبی جذاب و متفاوت دانست.

محمود معظمی درباره ویژگی‌های فیلم "یغما" به خبرنگار مهر گفت: فیلمنامه را علی‌اصغر احمدی‌مقدم نوشته که و در فیلم قبلی من "هستی" به عنوان ناظر کیفی در کنارم بود. زمانی که این فیلمنامه را خواندم از شکل قصه و فضای تمثیلی آن خوشم آمد.

وی افزود: گرچه "یغما" درباره جنگ 33 روزه مردم لبنان و مقاومت حزب الله در برابر اسرائیل است، اما قصه در کنار داستانی خانوادگی روایت می‌شود. روایت همزمان این دو قصه بدون شعارزدگی برایم مهم بود. در چنین موضوع‌هایی بیننده اگر با فضای تبلیغاتی و شعاری مواجه شود، با فیلم و شخصیت‌ها همراه نمی‌شود.

کارگردان "یغما" گفت: سعی کردم اگر مفاهیمی ارزشی درباره مقابله با ظلم مطرح می‌شود، آن را در قالب داستانی و جذاب طرح و این مفاهیم را در لایه‌های زیرین اثر پنهان کنم تا کشف آن برای مخاطب جذاب باشد. با توجه به کامل بودن فیلمنامه زمان تولید کاملا به آن وفادار بودم و فقط تغییرهایی محدود در حد چند دیالوگ در فیلمنامه دادم.

وی درباره استفاده از بازیگران حرفه‌ای در "یغما" گفت: کار با بازیگر حرفه‌ای را دوست دارم. برای مخاطب هم دیدن بازیگر حرفه‌ای در هر پروژه جذابتر است. برای این فیلم بازیگرانی را در نظر داشتم و تعدادی از آنها را نتوانستیم جذب کنیم، چون در کارهای دیگر مشغول بازی بودند، اما خوشبختانه به ترکیبی مناسب رسیدیم.

معظمی گفت: رضا رویگری بازیگری است که علاوه بر تجربه، توانایی‌های زیادی دارد و در این فیلم هم یک بازی خوب از او دیدیم. نگین صدق گویا هم می‌تواند نقش‌هایی متنوع بازی کند و در "یغما" نقشی تازه بازی کرده است. ترکیب آن دو به عنوان زن و شوهر در فیلم جواب داده است. مجید مشیری، فلور نظری و زهره حمیدی هم نقش‌هایی کوتاه بازی کردند.

این کارگردان درباره انتخاب رویگری به عنوان خواننده تیتراژ پایانی "یغما" گفت: صدای رویگری لحن حماسی دارد، من صدای او را دوست دارم و به همین دلیل از حضورش به عنوان خواننده استفاده کردم. صدا و نوع خواندن او با فضای فیلم همخوانی و ترانه تیتراژ با مضمون فیلم ارتباط داشت.

کارگردان فیلم تلویزیونی "یغما" گفت: متاسفانه از کارگردان‌های جوان برای تولید فیلم تلویزیونی حمایت نمی‌شود و گاهی فقط افراد خاص می‌توانند در این حوزه کار کنند. ساخت فیلم‌های تلویزیونی می تواند عرصه‌ای برای تجربه کردن فیلمسازهای جوان باشد و نباید این فرصت را از آنها دریغ کرد.

"یغما" به تهیه‌کنندگی فرحناز حسینی جمعه پنجم مهرماه از شبکه تهران پخش شد. فیلم داستان زنی است که نمی‌تواند ظلمی را که بر فرزندانش می‌رود تحمل کند. دیگر عوامل "یغما" عبارتند از تصویربردار: علیرضا رجایی‌مقدم، صدابردار: رضا اردلان، آهنگساز: محمد محمدعلی و تدوینگر: حسین غضنفری و سمیرا خانزاده.