عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قرآن را دستورالعمل هر آنچه برای هدایت بشر نیاز است برشمرد و این دیدگاه را که همه چیز در قرآن یافت می‌شود دون شأن قرآن دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام فاکر میبدی در نشست " جامعیت و قلمرو قرآن" که در ادامه سلسله نشستهای تخصصی بخش حوزوی شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار می‌شد، طی سخنانی اظهار داشت: خداوند در قرآن هر آنچه را که برای هدایت انسان ضروری بوده است، آورده و این نشانه جامعیت قرآن است.

حجت الاسلام فاکر میبدی ضمن تأکید بر بطلان دیدگاه حداکثری در مورد قرآن، تصریح کرد: دیدگاه اعتدالی می گوید اگر در قرآن از نجوم و ریاضی و فیزیک هم استفاده شده باشد، دلیل بر این نیست که کتاب نجوم یا فیزیک یا ریاضی است؛ بلکه چون نیاز هدایت بشری است در قرآن آمده است.

وی خاطر نشان کرد: علامه طباطبائی می گوید واژه کل در آیه " تبیانا لکل شیء" ، کل نسبت به آنچه نیاز بوده است و نه هر چه که در دنیا است. نتیجه آنکه هر آنچه برای هدایت بشر نیاز بوده، خداوند در قرآن آورده است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امور بینشی، مباحث اعتقادی، امور اخلاقی، تربیتی، تاریخی و امور احکام عمومی از مباحثی است که در قرآن آمده است.

وی گفت: اگر در صدد این باشیم که قرآن را بالا ببریم و بگوئیم که در قرآن همه چیز یافت می شود این سخن نه تنها باعث بالابردن قرآن نیست بلکه پایین آوردن شآن آن نیز به شمار می آید. اگر در قرآن همه چیز یافت شود مستلزم این است که مانند کشکول باشد و این دون شآن قرآن است.