با انعقاد تفاهمنامه ای بین سازمان مرکزی تعاون روستایی وسازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ، 250 غرفه عرضه محصولات کشاورزی در مرحله اول در اختیار تشکلهای تعاونی کشاورزی وتولید کنندگان قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی ، سید محمد موسوی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اعلام این خبر افزود: واگذاری غرفه ها درمیادین میوه وتره بار شهر تهران به تشکلهای تولید بخش کشاورزی تا 700 غرفه قابل افزایش است و اکنون سرگرم شناسایی و معرفی این تشکلها به سازمان میوه وتره بار شهرداری تهران هستیم.

وی با اشاره به اینکه 20 تا 30 درصد بازار مصرف محصولات کشاورزی در تهران است، گفت: هدف از این اقدام ، عرضه مستقیم محصولات و فرآورده های کشاورزی با قیمت مناسب تر ، با کیفیت تر و به صورت راحت تر به دست مصرف کنندگان است، ضمن آن که سود بیشتری نیز نصیب تولید کنندگان و کشاورزان می شود.

موسوی اظهار داشت: واگذاری غرفه های میادین میوه و تره بار شهر تهران به تشکلهای تولیدی بخش کشاورزی ازاواسط شهریور ماه امسال آغاز شده و تاکنون اتحادیه مرغ گوشتی 3 غرفه، اعضای تعاونی استانهای اصفهان و خراسان رضوی 2 غرفه ، اتحادیه دامداران 5 غرفه واتحادیه مرغداران تخم گذار 3 غرفه برای توزیع محصولات کشاورزی در میادین میوه وتره و بارتهران دراختیارگرفته اند.

وی درعین حال پیش بینی کرد تا اواخر پاییز امسال 250 غرفه به تشکل های تولید بخش کشاورزی اختصاص یابد. موسوی در مورد قیمت محصولات عرضه شده دراین غرفه ها گفت: طبق قانون قیمت محصولات کشاورزی باید 20 درصد زیر قیمت شهر عرضه شود.

وی ادامه داد: همزمان با اجرای تفاهمنامه مذکور ، کمیته نرخ گذاری با مشارکت نمایندگان سازمان تعاون روستایی ، وزارت بازرگانی و شهرداری تهران نیز تشکیل شده که هر دو هفته یک بار قیمت محصولات را تعیین می کنند.

به گفته وی در مرحله اول محصولات کشاورزی مانند گوشت ، مرغ ، پیاز و سیب زمینی که ماندگاری بیشتری دارند از طریق غرفه ها توزیع می شود و در مراحل بعدی همه محصولات کشاورزی  دراین غرفه قابل عرضه خواهد بود.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: ما درصدد هستیم از طریق تشکیل یک شبکه ، فرآیند قبل از تولید ، بعد از تولید توسط تشکلهای تعاونی وتولیدی بخش کشاورزی مدیریت شود تا فرآیند استاندارد سازی عرصه محصولات و ارتقای کیفیت آن را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت 12 میدان اصلی میوه وتره بار و 110 بازارچه عرضه محصولات در سطح تهران ، اذعان داشت: هدف ما این است که علاوه براتحادیه های سراسری ، اتحادیه های استانی نیز در توزیع محصولات در غرفه های میادین میوه وتره بارتهران مشارکت داشته باشند.

تفاهمنامه میادین سازمان مرکزی تعاون روستایی و سازمان میادین میوه وتره بار تهران در 6 بند تنظیم شده که براساس آن وظایف متقابل این سازمانها، چگونگی انتخاب تشکلهای مناسب مکانیزم نظارت و هدایت و چگونگی ارائه عرضه محصولات تعریف و مورد تاکید قرار گرفته است.