وزیر بهداشت از ایجاد تسهیلات پذیرش بدون آزمون دانشجویان نخبه علوم پزشکی در دوره دکتری تخصصی از طریق پژوهش (Ph.D by Research) خبر داد و گفت: دستورالعمل پذیرش این دوره به زودی از سوی این وزارتخانه اعلام می شود.

دکتر کامران باقری لنکرانی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: دستورالعمل پذیرش دکتری تخصصی از طریق پژوهش به زودی از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود و تسهیلات دانشجویان نخبه در این دستورالعمل اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از روشهای ورود به دوره دکتری تخصصی از طریق پژوهش این است که دانشجویان نخبه و استعداد درخشان با کسب امتیازات لازم بتوانند بدون آزمون وارد این دوره ها شوند.

باقری لنکرانی با اشاره به تجربه تحصیل همزمان دانشجویان نخبه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: مجوز تحصیل همزمان دانشجویان نخبه علوم پزشکی در دوره تحصیلی حرفه ای و دوره MPH به برخی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران داده شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس این مصوبه دانشجویان نخبه علوم پزشکی می توانند به صورت همزمان در دوره دکتری حرفه ای پزشکی و MPH یا دوره مدیریت بهداشت عمومی (Master Public Health ) به تحصیل بپردازند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تحصیل همزمان این دسته از دانشجویان در این دوره کمک می کند که دانشجوی پزشکی نسبت به مشکلات جامعه آگاهی بیشتری داشته باشد و دید مسئله محوری و پژوهش محوری در او تقویت شود.

وی به مهر گفت: این مصوبه یکی از تجربیات خوب وزارت بهداشت در حوزه استعداد درخشان بوده که برای سایر دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز قابل تکرار است و هر دانشگاهی که تقاضا داشته باشد می تواند این دوره را ایجاد کند.

باقری لنکرانی یادآور شد: این دوره می تواند به شرط کسب حدنصابهای لازم برای دانشجویان استعداد درخشان به عنوان دوره ورودی مقطع دکتری تخصصی محسوب شود.