نشانهای ارائه شده از سوی یونسکو به "شاهنامه بایسنقری" و "وقفنامه ربع رشیدی"دو اثر ایرانی به ثبت رسیده در حافظه جهانی رونمایی و به کاخ موزه گلستان و کتابخانه مرکزی تبریز اهدا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه دومین دوره کارگاه تخصصی آموزش برنامه حافظه جهانی همزمان با شصتمین سالگرد تأسیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران با حضور چونلی هان رئیس رفتر منطقه ای یونسکو در ایران، جویی اسپرینگر کارشناس ارشد برنامه حافظه جهانی یونسکو، علی اکبر اشعری رئیس کتابخانه ملی و تعدادی از اعضای کمیته ملی حافظه جهانی در محل این کتابخانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی اکبر اشعری با اشاره به فعالیتهای این کمیته گفت: اعضای این کمیته در یک جلسه ماهانه تشکیل می دهند و مصوبات این گروهها به کمیته ارجاع می شود. اعضای کمیته مشورتی امسال هم از بین افرادی انتخاب شده اند که سال گذشته در نخستین کارگاه آموزشی حافظه جهانی حضور فعال داشتند و با موفقیت آن دوره را گذراندند.

کار کمیته ملی حافظه جهانی فقط ثبت آثار در یونسکو نیست

وی افزود: کار کمیته ملی حافظه جهانی فقط این نیست که آثار شایسته ثیت در حافظه جهانی را به یونسکو معرفی کند، بلکه باید کارهای ارزشمندتری برای حفاظت و صیانت از آثار معنوی کشور انجام دهد و به همین منظور 5 مرکز شامل سازمان میراث فرهنگی، کتابخانه مجلس، کتابخانه آستان قدس، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و کتابخانه ملی  هر سال تعدادی از آثار در معرض خطر را معاینه و در صورت نیاز به صورت رایگان مرمت می کنند.

اشعری با اشاره به اطلاع رسانی در مورد فعالیتهای کمیته ملی حافظه جهانی، اضافه کرد: مردم ما از این طریق با فعالیتهای کمیته آشنا می شوند و در صورت وجود اثری ارزشمند، مشخصات خود و آن اثر را در فرمهایی منطبق با استانداردهای حافظه جهانی یونسکو به کمیته ارسال می کنند و همگی اعضای کمیته هم در یک روز خاص به محل نگهداری اثر می روند و در ادامه بر اساس اولویت اهمیت آن آثار، بررسیهای لازم را انجام می دهند و و در نهایت هر سال دو اثر را برای ثبت در کمیته حافظه جهانی به یونسکو معرفی می کند.

تقدیر رئیس رفتر منطقه ای یونسکو از اثر ایرانی ثبت شده در حافظه جهانی

در ادامه این نشست چونلی هان رئیس رفتر منطقه ای یونسکو در ایران با اشاره به بازدیدی که در ماه سپتامبر امسال از اثر ایرانی ثبت شده در حافظه جهانی یونسکو "شاهنامه بایسنقری" به عمل آورده بود، این اثر را "دارای ظرافت، لطافت و زیبایی خاصی" توصیف کرد و گفت: ایران یک ماخذ و مرکز فرهنگی است. در تاریخچه طولانی فرهنگی این کشورمی توان به نامهایی چون ملای رومی، ابوعلی سینا و فردوسی اشاره کرد. وظیفه ماست که برای حفظ این تاریخ و فرهنگ تلاش کنیم و آثار برجسته ان را به جهان بشناسانیم.

وی سپس به تاسیس کمیته حافظه جهانی یونسکو در سال 1992 اشاره کرد و افزود: مهمترین اقدام یونسکو به عنوان نماینده سازمان ملل در حفظ و معرفی آثار فرهنگی جهان، تشکیل کمیته حافظه جهانی در دهه 90 میلادی بود که کشور شما (ایران) هم اکنون در این کمیته 9 اثر به ثبت رسیده دارد.

وی ابراز امیدواری کرد دومین دوره کارگاه تخصصی آموزش برنامه حافظه جهانی بتواند در تسهیل ارتباطات فرهنگی بین کشورها قدم های اساسی بردارد.

ثبت 140 اثر از کشورهای جهان در طول 16 سال در حافظه جهانی

جویی اسپرینگر کارشناس ارشد برنامه حافظه جهانی یونسکو هم در این مراسم با تقدیر از فعالیت های مهم کمیته ملی حافظه جهانی در ایران در مدت کوتاه سه ساله از زمان تاسیس گفت: کمیته های ملی در کشورای مختلف ماخذ و مبدا همه تلاشهای کمیته حافظه جهانی اند و با وجود گذشت تنها مدت کوتاهی از فعالیتشان تا کنون حدود 140 اثر را در یونسکو به ثبت رسانده اند که از این میان دو اثر به ایران تعلق دارد.

در ادامه این مراسم دو نشان ارائه شده از سوی یونسکو به کاخ موزه گلستان و کتابخانه مرکزی تبریز درباره "شاهنامه بایسنقری" و "وقفنامه" ربع رشیدی رونمایی شد.

سپس جویی اسپرینگر کتاب حافظه جهانی نوشته "ری ادموندسن" را که به تازگی توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر شده است امضا و یک نسخه از ان را به صورت نمادین به علی اکبر اشعری رئیس این کتابخانه اهدا کرد.

در حاشیه این کارگاه تخصصی آموزش برنامه حافظه جهانی، نمایشگاهی از آثار برگزیده کشورمان در برنامه "حافظه جهانی" صبح امروز در مرکز نمایشگاههای کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.

این نمایشگاه امروز و فردا (8 و 9 آبان ماه) برگزار می شود و در آن تصاویری از "شاهنامه بایسنقری" و "وقفنامه ربع رشیدی" که در ششمین دوره برنامة حافظه جهانی ثبت شده اند و همچنین" مجموعه اسناد تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در دوره صفویه" و کتاب "مسالک الممالک" تالیف "ابوالقاسم استخری"، جغرافی نویس ایرانی، سده 4 هجری قمری به عنوان دو اثر پیشنهادی امسال کشورمان برای ثبت در حافظه جهانی به نمایش درآمده است.