مراسم سیزده آبان را می توان دماسنج شعار انقلابی "مرگ بر آمریکا" دانست که به دلیل وجود چالش های همیشگی و داغ در روابط ایران و آمریکا، این مراسم نیز با وجود گذشت بیست و هشت سال از آغاز، همچنان داغ و خبری است.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و هشتمین سالروز تسخیر انقلابی سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) در هوایی بارانی و توام با شور جوانی و دانش آموزی برگزار شد، خبرنگار مهر، حاشیه های زیر را از این مراسم انتخاب کرده است:

-مراسم سیزده آبان را می توان دماسنج شعار انقلابی "مرگ بر آمریکا" دانست که به دلیل وجود چالش های همیشگی و داغ در روابط ایران و آمریکا، این مراسم نیز با وجود گذشت بیست و هشت سال از آغاز، همچنان داغ و خبری است، حضور معنادار خبرنگاران خارجی و توجه آنان به کوچکترین جزییات یا تغییرات، در این مراسم به ظاهر کلیشه ای نیز از همین منظر قابل ارزیابی است، با توجه به اینکه رویکرد "مذاکره با ایران" یکی از سرفصل های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است،اهمیت مراسم برگزاری سیزده آبان در سال جاری بیش از قبل به چشم می آید.

-مجری مراسم درآغاز مراسم از دانش آموزان وشرکت کنندگان مراسم خواست فقط درمحل های از پیش تعیین شده و با هماهنگی ، اقدام به آتش زدن پرچم آمریکا کنند، پرچم های آمریکا و اسرائیل در دو قسمت جداگانه آقایان و خانم ها به آتش کشیده شد که یکی از داغ ترین صحنه های مراسم خصوصا برای عکاسها بود، مجری مراسم در هنگام آتش کشیدن پرچم آمریکا تاکید کرد: "حساب مردم آمریکا از دولت آمریکا جدا است."

-حاج بخشی مثل همیشه با تفنگ گرینوف و پرچم سبز بزرگ در مراسم حاضر بود ، خبرگزاری رویتر با حاج بخشی مصاحبه مفصلی انجام داد، البته نیاز به گفتن نیست که "آقا دوربینی " هم مثل همیشه، با شناسایی بهترین نقطه استقرار در مقابل دوربین ها در مراسم حاضر بود!

-بسیج دانش آموزی با لباسهای متحدالشکل و بی سیم ، انتظامات مراسم را بر عهده داشت.

-گروه موزیک ارتش سرود "آمریکا، مرگ به نیرنگ تو" و "ای ایران" را برای حضار اجرا کردند که با تشویق و استقبال دانش آموزان مواجه شد.

حاشیه جالب مراسم این بود که هیچ یک از  دانشجویان پیرو خط امام(ره) در این مراسم حضور نداشتند و جا دارد ستاد هماهنگی تبلیغات اسلامی-مجری رسمی مراسم سیزده آبان-  از این پس از دانشجویان تسخیر کننده سفارت آمریکا نیز بخواهد که در این مراسم حضور داشته باشند

-معمولا سخنران مراسم سیزده آبان وزیر کشور است، سال گذشته نیز حجت الاسلام پورمحمدی سخنران مراسم بود، با وجودی که از تریبون مراسم اعلام شد که علی احمدی، وزیر آموزش و پرورش سخنرانی خواهد کرد، علی احمدی و همراهانش بعد از حضور چند دقیقه ای در قسمت جایگاه مخصوص، مراسم را ترک کردند.

-امروز نیز همچون مراسم راهپیمایی روز قدس ، تنها حزب سیاسی که برای مراسم سیزده آبان، پلاکارد چاپ  و در بین تظاهر کنندگان تقسیم کرده بود، حزب موتلفه اسلامی بود.

-کارگاه نقاشی خیابانی با موضوع سیزده آبان و استکبار جهانی در گوشه ای از خیابان آیت الله طالقانی شاهد هنرنمایی دانش آموزان با ذوق تهرانی بود.

-ازحاشیه های جالب مراسم این بود که با توجه به اولویت دانش آموزی آن، از دانشجویان پیرو خط امام (ره) در این مراسم خبری نبود که جا دارد ستاد هماهنگی تبلیغات اسلامی-مجری رسمی مراسم سیزده آبان-  از این پس از دانشجویان تسخیر کننده سفارت آمریکا نیز بخواهد که در این مراسم حضوری فعال داشته باشند .