تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۸

همدان - خبرگزاری مهر: رئیس مرکز تحقیقات کشاروزی و منابع طبیعی استان همدان گفت: تاکنون مطالعه 828 طرح و پروژه تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان به اتمام رسیده است.

قاسم اسدیان در گفتگو با خبرنگار مهر در همدان با بیان اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان دارای 6 ایستگاه تحقیقاتی و 10 بخش تحقیقاتی در 40 گرایش مختلف است، افزود: انجام طرحها تحقیقاتی توسط کارشناسان مجرب صورت می گیرد.

وی با اشاره به سنجشهای مختلف تحقیقاتی این مرکز افزود: بخشهای تحقیقات گیاه پزشکی، اصلاح و تهیه نهال و بذر و خاک و آب، اصلاح تهیه بذر چغندرقند، جنگل و مرتع، آبخیزداری، دامپروی، دامپزشکی از مهمترین بخشهای این مرکز به شمار می رود.

اسدیان با اشاره به ایستگاه های تحقیقاتی خاطرنشان کرد: ایستگاه های تحقیقاتی اکباتان، تجرک، شیرین سو و ایستگاه های تحقیقاتی گردو، انگور وگیاهان دارویی از فعالیتهای این ایستگاه های تحقیقاتی هستند که در اجرای طرحهای تحقیقاتی نقش مهمی دارند.

وی با بیان این مطلب که تولید و معرفی بذر چغندرقند مقاوم بیماری قارچی برای نخستین بار در کشور توسط این مرکز انجام شد، افزود: معرفی روش جدید تکثیر سیب زمینی از طریق کشت بافت و تولید مینی تیوپر، افزایش قابلیت انبارداری، حفظ و بالا بردن کیفیت دو محصول عمده استان همدان شامل سیب زمینی و سیر از مهمترین اقدامات این مرکز به شمار می رود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گفت: معرفی روشهای جدید کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی، اختراع و ثبت چندین دستگاه و ماشین آلات کشاروزی و ارائه 522 مقاله در همایشهای علمی داخلی و خارجی از مهمترین دستاوردهای مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان است.