رشت - خبرگزاری مهر: روح الله قهرمانی گفت: احتمال شکستن فرازبند سد شهربیجار بسیار زیاد است از اینرو منطقه باید هرچه سریعتر تخلیه شود.

به گزارش خبرنگار مهر در رشت، استاندار گیلان عصر سه شنبه در ستاد اضطرای حوادث غیرمترقبه در امامزاده هاشم (ع) اعلام کرد: با توجه به بالا آمدن سطح آب رودخانه و احتمال تخریب سد شهر بیجار و وقوع سیل از کلیه ساکنان مناطق پائین دست و حاشیه این سد و رودخانه خواست تا سریعا منطقه را ترک کنند.

وی عنوان کرد: حتی ساکنان و مغازه داران شاه عباسی امامزاده هاشم نیز در امان نبوده و باید مغازه ها را تخلیه کنند.

وی با تاکید بر تخلیه منطقه از سوی ساکنان افزود: در صورت شکسته شدن نهایی آب بند خاکی این سد هزاران نفر از مردم حاشیه رودخانه در معرض آسیب جدی قرار دارند.

بخشدار رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار نیز اعلام کرد: ‪ ۹۸‬درصد احتمال شکسته شدن سد خاکی شهر بیجار به دلیل شدت بارندگی قطعی است.

سلطانعلی صفری افزود: هم اکنون کلیه نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه، نیروهای راه و ترابری و هلال احمر در منطقه برای جابجایی مردم روستاهای پائین دست سد شهر بیجار تلاش می کنند.

سرپرست پلیس راه گیلان نیز از‬ آماده باش نیروها برای تخلیه خودروهای محور رشت به قزوین خبر داد.

غلامرضا سیری گفت: با توجه به احتمال تخریب سد شهر بیجار و احتمال وقوع سیل در منطقه نیروهای پلیس راه استان در مناطق سد تاریک، سراوان و شهر بیجار مستقر شده‌اند تا در صورت تخریب این سد نسبت به هدایت خودروها و جلوگیری از تردد خودروها دراین مسیر اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پیش بینی شده از لحظه شکسته شدن سد و جاری شدن آب به جاده‪ ۱۵ ‬تا‪2۰‬ دقیقه طول می‌کشد پیش‌بینی‌های لازم برای کنترل خودروها انجام شده است.

سیری ادامه داد: برای سهولت در انجام کار و کنترل خودروها در صورت شکسته شدن سد اقدام به محدودیت تردد برای عبور و مرور کامیون‌ها در این محور کرده‌ایم و عبور این خودروها ممنوع است.

وی از مردم و رانندگان خواست تا به هشدارهای نیروی انتظامی و پلیس راه توجه کرده و با ماموران همکاری کنند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان گیلان نیز اظهار داشت: ‪ 2۶۴‬ نفر از امدادگران جمعیت هلال احمر گیلان با تجهیزات کامل امداد و نجات در حال کار انتقال سیل زدگان این منطقه به محل های امن همچون مساجد و مدارس هستند.

حسن رجبی افزود: برای تامین مایحتاج اولیه ‪ ۴۰۰‬ سبد غذایی، دو هزار تخته پتو و ‪ ۵۰۰‬ دستگاه چادر آماده و در اختیار خانواده های آسیب دیده قرار گرفت.

سد درحال ساخت شهربیجار که عملیات آن از سال ‪ ۸۳‬عملیات آغاز شده ‌است پس از بهره برداری، آب شرب مورد نیاز جمعیت بیش از ‪ ۷۰‬درصد استان گیلان را به مقدار ‪ ۱۶۵‬میلیون مترمکعب در سال تامین خواهد کرد.

تونل انحراف آب سد مخزنی شهر بیجار ‪ ۶۱۱‬متر طول دارد و قطر تمام شده آن ‪۶/۸۰‬ متر است و این تونل با چند فرازبند و نشیب بند امکان انحراف و خشک کردن مسیر رودخانه را برای عملیات بدنه اصلی سد در شرایط عادی فراهم می‌کند در حالیکه در دو شبانه روز گذشته‌ در استان گیلان بیش از ‪۱۰۰‬ میلیمتر باران باریده و این بارش همچنان ادامه دارد.