ارکسترهای بزرگ موسیقی سازمانی است که نیاز به مدیریت خوب و رهبری کار کشته دارد ولی اغلب ارکسترهای موجود در ایران دولتی و کارمندی است و بدین سبب نمی توان برای اجرای هنری آثار هنرمندان به آنها رجوع کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین علیزاده موسیقیدان با بیان این مطلب در نشست رسانه ای که به منظور تشریح کنسرت اجرای آثار مشترک این آهنگساز و محمدرضا درویشی در خانه هنرمندان برگزار شد گفت : اغلب برنامه های ارکستر سمفونیک تهران و سایر ارکسترهای موجود در ایران دولتی است و از آنجا که کارهای جمعی- به خصوص در ارگان های دولتی- شکل کارمندی به خود گرفته است نمی توان اثر واقعی هنرمند را در این ارکسترها ارائه کرد ضمن اینکه این ارکسترها به لحاظ کیفی توان اجرای برخی از قطعات را نیز ندارند و خانه موسیقی به عنوان نهادصنفی نقش مهمی در سر و سامان دادن به ارکسترهای خصوصی دارد چراکه به اعتقاد من راه حل این مشکل ایجاد ارکسترهایی خصوصی و بیرون از چارچوب دولت است.

این آهنگساز در ادامه درباره قطعات خود در این اجرا گفت : دراین اجرا سه قطعه انتخابی "عصیان"،"ترکمن" و "نینوا" اجرا می شود، قطعه "عصیان" را حدود 22 سال پیش زمانی که برای مدت کوتاهی در برلین زندگی می کردم ساختم و در همان جا ضبط کردم این قطعه در ابتدا برای ارکسترزهی، گیتار و سازهای کوبه ای نوشته شده بود که بعدها به هارپ و سازهای کوبه ای تبدیل شد و در اجرای آینده هم با پیانو و سازهای کوبه ای اجرا می شود.

وی درادامه افزود : نسبت به قطعه "عصیان" حس خاصی دارم ، سال 62 که از ایران رفتم سی و دو سال داشتم و فضای حاکم بر موسیقی ایران روحم را آزار می داد و مدام نگران این موضوع بودم که سرنوشت موسیقی ایران چه خواهد شد و با عشق و علاقه ای که به هنر موسیقی داشتم نتوانستم این شرایط را تحمل کنم؛ زمانی که در برلین بودم متوجه این مطلب شدم که در فرهنگ های دیگر ترس ازدست دادن هیچ چیز وجود ندارد و ذهن بازتری نسبت به هویت و فرهنگ دیگران دارند و در را به سوی فرهنگ های دیگر نیز باز می کنند؛ بنابراین عصیان نامی است که برگرفته از روحیه ام در آن دوران است.   

علیزاده در ادامه به قطعه "نینوا" اشاره کرد و گفت : نینوا روایتی صادقانه و با حس و حال دوران خودش اعم از شرایط سخت انقلاب و جنگ است و این قطعه شاید یکی از اولین حرکت هایی است که تمام مسائل آن دوران را به زبان موسیقی بیان کرده است.

آهنگساز قطعه"ترکمن" در پایان در توضیح کم و کیف اجرای این قطعه گفت : قطعه ترکمن تجربه خاصی در نوازندگی سه تار است چراکه من سه تار را به عنوان یک ساز زخمه ای نگاه می کنم که تنها مختص به موسیقی ردیف دستگاهی نیست بلکه در هرجای ایران با تکنیک های مختلفی اجرا می شود؛ سه تار سازی است که از دو ساز تنبور و دوتار متولد شده و در قطعه ترکمن که برای من الهامی از آوازهای این سرزمین است تکنیک خاصی را در اجرا به کار گرفتم که کار ساده ای نیست.   

ارکستر سمفونیک اکراین و سه تار نوازان،آثار حسین علیزاده و محمد رضا درویشی را در روز‌های 6 و 7 دی در تالار بزرگ کشور برگزار می کنند این کنسرت در روز اول در دو نوبت و در ساعت‌های 16 و 21 اجرا می شود و در روز 7 دی ‌ماه فقط در ساعت 21 برگزار خواهد شد.