به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه نخستین دوسالانه مجسمههای شهری تهران عصر دیروز با حضور محمدهادی ایازی مشاور عالی شهردار تهران، احمد مسجدجامعی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و جمعی از مسئولان شهری و هنری و هنرمندان در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حجتالله ملاصالحی مدیر عامل سازمان زیباسازی تهران با اشاره به فعالیتهای این سازمان گفت: هنر در تهران مهجور واقع شده و شهر از فقر شدید آثار حجمی در رنج است. در شهرداری تهران با یک طرح جامع درصدد رفع این نقصان هستیم.
وی در ادامه افزود: بر این اساس عمارت عین الدوله را به نگارخانه برگ اختصاص دادیم تا مکانی برای هنرمندان باشد و آنها بتوانند مرتب آثارشان را در این مکان ارائه دهند. ما نیز به واسطه این نگارخانه بتوانیم از تمام ظرفیت هنرمندان استفاده کنیم و برای شهر تهران کارهای فاخر انجام دهیم.
ملاصالحی ادامه داد: ما در سازمان زیباسازی دنبال تکمیل پازل هنری شهر هستیم تا تهران شهر زندگی شود و برای این کار از تمام ظرفیتهای هنرمندان و فرهیختگان بهره خواهیم برد. در سازمان زیباسازی طرح بزرگ تابلوهای تبلیغاتی را به زودی اجرا میکنیم تا تهران شهر آرامش شهروندانش باشد.
در ادامه سیدمجتبی موسوی دبیر اجرایی دوسالانه مجسمههای شهری گفت: دوسالانه با استقبال هنرمندان، مسئولین و مردم مواجه شد و 50 درصد آثار به فضاهای شهری اضافه خواهند شد. ما در سازمان برنامه داریم تا سال آینده 70 اثر حجمی را در تهران نصب کنیم که به این ترتیب بیش از 120 مجسمه به شهر افزوده میشود. یعنی معادل آثاری 30 سال گذشته شهر تهران.
وی اظهار امیدواری کرد پائیز 89 دومین دوسالانههای مجسمههای شهری در نگارخانه برگ برگزار شود. مسجدجامعی نیز در این مراسم گفت: در دوره حضور من در وزارت ارشاد وقتی طرح چشمانداز 20 ساله تدوین میشد، افق چشمانداز این بود که ایران بهترین کشور منطقه باشد. آن موقع به طرح ایراد گرفتم که ما در فرهنگ و هنر برترین کشور منطقه هستیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران افزود: وقتی به مدیریت شهری آمدم متوجه شدم این برتری در شهر دیده نمیشود و جایگاه کشورهای منطقه بالاتر است. اما وقتی نخستین دوسالانه مجسمههای شهری در گام اول اینگونه پرقدرت ظاهر میشود، این احساس را دارم که ما این ظرفیت را داریم که در 20 سال آینده برترین کشور منطقه باشیم.
وی ادامه داد: تهران شهر خاطرهها است و 380 محله معنادار در این شهر وجود دارد. بر این اساس میتوان با یک مکتب هنری در تهران روح ایران و ایرانی را در دنیا بازتاب داد. مدیران شهری و مسئولین باید با مطالعه تهران و مستندسازی در اندیشه ایجاد مکتب تهران باشند.
مراسم با اهدای جوایز بخش حماسه و انقلاب ادامه یافت و در آن کورش گلناری با "یادمان سرباز گمنام"، محمد بهرامی با "بدرقه" و زهرا شهامتپور با "سرو" تقدیر شدند و جوایز خود را از زهرا رهنورد، مسجدجامعی و ملاصالحی دریافت کردند. جایزه ویژه داوران هم با تقدیر از بهروز دارش و بیژن نعمتیشریف به ایرج محمدی برای مجسمه "نیلبکزن دورهگرد" اهدا شد.
سیدمحمد بهشتی نیز در ادامه مراسم گفت: من در کودکی از مجسمههای شهری مثل کاوه و اژدها میترسیدم. در جوانی دیگر از مجسمهها نمیترسیدم و با آنها شوخی هم میکردم. اما وقتی بزرگ شدم مجسمهها از ما میترسیدند. زیرا شهر تهران به یکباره تصمیم گرفت به شکل دستگاه گوارش عمل کند.
وی افزود: زمانی سازمان زیباسازی شهر تهران در انتهای صف مدیریت شهری بود و فقط به عنوان دستگاه گوارش این شهر به آن نگاه میشد. اما امروز در پیشانی مدیریت شهری قرار دارد، چون مردم اینگونه تقاضا دارند. امیدوارم این حرکت رو به جلوی سازمان زیباسازی ادامه داشته باشد و این اتفاق تعامل شهرداری با هنرمندان، تهران را به شهر زندگی تبدیل کند.
مراسم اختتامیه دوسالانه مجسمههای شهری با اهدای جوایز بخش آزاد با حضور بهشتی، ایازی، سعید شهلاپور و ناهید سالیانی پایان یافت. در این بخش بیژن غنچهپور با "حافظ" اول، احمد نادعلیان با "تمنای آب" دوم، آلنا نبیاللهی سوم، محمد سالاریان با "ماهی پرنده" چهارم و زهرا بیرجندیان با "بازی آسیاب بچرخ" پنجم شدند.