بوشهر - خبرگزاری مهر: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بر اساس گزارشات مهندسان کشور نیروگاه اتمی بوشهر در سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر در بوشهر، علاءالدین بروجردی بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نیروگاه اتمی بوشهر در جمع خبرنگاران بدون اشاره به تاریخ دقیق راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر افزود: با راه اندازی این نیروگاه می توان گفت عملاً یک مرحله مهم فناوری را پشت سر گذاشته ایم.

وی با بیان اینکه نیروگاه اتمی بوشهر هیچگونه تهدیدی برای کشورهای حوزه خلیج فارس نخواهد بود، اظهار داشت: بر همین اساس و به منظور اطمینان خاطر کشورهای همسایه چندین بار سران این کشورها به بوشهر سفر کرده اند و از فعالیتهای هسته ای ایران از نزدیک بازدید کرده اند که به همین لحاظ هیچگونه دغدغه‌ای در بحث نیروگاه نزد این کشورها وجود ندارد.

بروجردی با بیان اینکه کل پروژه نیروگاه اتمی بوشهر تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت می کند گفت: بخش ایمنی نیروگاههای آژانس بین المللی انرژی اتمی نیروگاه بوشهر را کنترل می‌کند و در صورت احتمال بروز اتفاقی بر اساس آخرین فناوریهای هسته‌ای جهان عمل خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ابراز خرسندی از حضور مهندسان ایرانی در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر اظهار داشت: با توجه به اینکه در مقطعی بنا به دلایلی حساسیتهای جهانی در رابطه با نیروگاه وجود داشت و راه اندازی نیروگاه به دلایل سیاسی به تاخیر می افتاد خوشبختانه بعد از این که روسیه در یک تصمیم مهم سوخت را منتقل کرد می توان گفت کشورمان از یک خاکریز مهم و بزرگ عبور کرده است.

بروجردی با بیان توان علمی بالای مهندسین و متحصصین کشورمان در بخش انرژی اتمی گفت : با توجه به اینکه طراحی نیروگاه ایرانی 360مگاواتی توسط مهندسان ایرانی در جریان است کشورمان وارد یک مرحله جدید از فناوری مهم ساخت نیروگاه هسته‌ای می‌شویم و اگر غربیها تصمیم به حضور در مناقصه سازمان انرژی اتمی نشوند این توانمندی در داخل کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در مجلس تولید 20 هزار مگاوات انرژی هسته‌ای را برای 20 سال‌آینده ترسیم کردیم این هدف باید محقق شود و اگر شرکتهای خارجی هم حضور داشته باشند می‌توانیم سرعت عمل بیشتری داشته باشیم و در غیر این صورت با حضور متخصصان داخلی می‌توانیم مشکلمان را حل کنیم.

بروجردی در پایان با اشاره به اینکه بازدید از مراکز مهم کشور از وظایف کمیسیون امنیت ملی است افزود: با توجه به اینکه نیروگاه اتمی تاریخچه طولانی دارد و بعد از اینکه آلمانها حاضر به ادامه همکاری نشدند کشورمان با روسیه قرارداد بست که مجلس هم با حساسیت در حال دنبال کردن زمان راه‌اندازی این نیروگاه است.

24 نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز برای بازدید از نیروگاه اتمی و دیگر مراکز نظامی به بوشهر سفر کرده بودند.