مشهد - خبرگزاری مهر: مدیر عامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد با بیان اینکه هزینه های رفت و روب جمع آوری و حمل زباله در فصل پاییز بالاست، گفت: حدود 30 میلیارد تومان هزینه رفت و روب معابر و حمل زباله ها در شهر مشهد است.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، علی نجفی ظهر امروز در نشستی خبری در محل سازمان بازیافت شهرداری مشهد افزود: این هزینه ها شامل هزینه های جمع آوری و حمل زباله، رفت و روب معابر بصورت خاص،پشتیبانی جاروب و غیره است که در فصل پاییز حجم کارگران نیز به آن افزوده می شود.

مدیر عامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد تصریح کرد: این هزینه تنها مربوط به رفت و روب معابر و حمل رباله های شهری است و بصورت متوسط هزینه جمع آوری و زباله هر شهروند مشهدی روزانه 34 تومان و سالانه این میزان 12500 تومان می شود.

وی در ادامه متوسط میزان کل زباله و ضایعات سطح شهر مشهد را بین 1600 تا 1700 تن عنوان کرد که در ایام خاص با توجه به زائرین و مسافرین تا 2400 تن نیز می رسد که از کل این میزان زباله بیش از 25 درصد زباله های خشک و قابل بازیافت که شامل زباله های سمی و خطرناک نظیر لامپ، باطری،ظروف چینی، ملامین، تیغ، سرنگ،ظروف دارو و غیره است.

وی در خصوص نحوه جمع آوری حمل زباله و رفت و روب شهر مشهد تصریح کرد: این وظیفه دستگاه نظارت عالیه سازمان بازیافت نماینده حوزه خدمات شهری است که از سال 80 به این سازمان و در راستای سیاستهای شهرداری تفویض شده است.

در ادامه حسن زاده مدیر دستگاه نظارت عالیه افزود:علیرغم هزینه های بالا و حجم کار سنگین کارگران و رفتگران میزان همکاری برخی از شهروندان چندان مطلوب نیست.

وی یاد آور شد: مشکلات عدیده ای در این راه وجود دارد که می توان از عدم رعایت زمان زباله گیری و تفکیک زباله، گذاشتن زباله در طول روز توسط شهروندان اشاره کرد که خود باعث نازیبایی شهر و آلودگی محیط زیست می گردد.

حسن زاده همچنین در خصوص افزایش هزینه های حمل زباله و ضایعات در فصل پاییز تصریح کرد: در این فصل با توجه به ریزش برگهای درختان و پراکندگی آنها و انتقال آن بوسیله باد در سطح معابر و پیاده روها میزان حجم کار کارگران و روفتگران افزایش می یابد که در این رابطه وی از شهروندان تقاضا نمود حتی الامکان جلوی منازل خود را پاکیزه و برگهای ریخته شده درختان را جمع آوری نمایند و آن را در باغچه و زیر خاک دفن نمایند زیرا این کار باعث تولید خاک برگ می گردد که در رشد و نمو گیاهان و درختان مفید است و یا حداقل برگها را جمع آوری تا کارگران خدمات شهری به سهولت بتوانند آن را جمع آوری نمایند.

وی در ادامه در زمینه جمع آوری زباله به 300 خودروی حمل زباله و ضایعات،1119 مخازن گالوانیزه و 404 گاری فلزی اشاره کرد و تصریح کرد: این تعداد مخازن گالوانیزه تا پایان سال به 2600 مخزن خواهد رسید.

حسن زاده تعداد کل کارگران بخش رفت و روب و جمع آوری زباله را حدود 2700 نفر عنوان کرد و از زحمات آنان و همچنین شهروندان محترمی که با رعایت زمان زباله گیری در جهت حفظ بهداشت محیط عمومی جامعه همکاری می نمایند قدردانی کرد.