معاون اول قوه قضائیه از مدعیان حقوق بشر به عنوان اولین ناقضان حقوق بشر و حقوق کودک نام برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت ‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی امروز در کارگاه آموزشی "چارچوب حمایتهای حقوقی از کودکان در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران" با تاکید بر اینکه مسایل حقوقی در برخی جاها با مسایل اخلاقی و تربیتی گره خورده است افزود: یکی از نقاطی که رابطه‌ حقوق، ‌اخلاق و تربیت برقرار است حقوق کودک است.

وی با بیان اینکه اگر حقی برای کودکان قائلیم باید تکالیفی برای والدین، ‌دولت و جامعه قائل باشیم گفت: قوانین مربوط به کودک به قبل از به دنیا آمدن وی بر می‌گردد و حق تعیین نام، حق تغذیه و حق تربیت از جمله حقوق کودکان است.

معاون اول قوه قضائیه از خانواده به عنوان نهادی نام برد که در اجرای حقوق اثرگذار است.

رئیسی ادامه داد: اجرای قوانین و مقررات از الزامات تقویت روابط خانوادگی است و تقویت ساز و کارهای احقاق حقوق بشر می تواند در حمایت از حقوق کودک نقشی به سزا داشته باشد.

وی با بیان اینکه نقض حقوق کودک در جوامع توسعه یافته و در حال توسعه متفاوت است گفت:‌ در جوامع در حال توسعه، فقر، تغذیه و بهداشت به عنوان نقض حقوق کودک است و در جوامع در حال توسعه، مسایل اخلاقی و اینکه خانواده‌ ها دارای تحکیم نیستند، نقض حقوق کودک محسوب می‌شود.

رئیسی به بررسی راهکارهای موجود در ارتباط با حقوق کودک پرداخت و افزود: یک راه این است که حرف غربیها را بشنویم و مدلهای آنها را نگاه کنیم که با توجه به اینکه در حال حاضر مفاهیم حقوق بشر سیاسی شده و جوامع غربی به دنبال این هستند که هرچه آنها می‌گویند جوامع دیگر بپذیرند و این با هجوم و فشارهایی است که برای پذیرش مدلهای حقوقی و کیفری صورت می‌ گیرد با مبانی نظام حقوقی و قانون اساسی ما مغایرت دارد.

وی درباره راهکار دوم گفت: ما به هیچ عنوان نباید به آنچه آنها می‌گویند کاری داشته باشیم اما باید بر مبانی حقوقی خود پافشاری کنیم و مدل حقوق بشر اسلامی و حمایت از حقوق کودکان که در دین ما تنظیم شده را با اتکا به مبانی دینی و پافشاری به آن و تبیین آن برای انسانهای آزاده ارائه کنیم.

معاون اول رئیس قوه قضائیه افزود: ما باید در مجامع بین ‌المللی حضور یابیم و مبانی اسلامی در حمایت از حقوق کودک را تبیین کنیم.

وی ادامه داد: روحیه ما باید کاملا تهاجمی باشد زیرا اولین ناقضان حقوق بشر و حقوق کودک مدعیان حقوق بشر هستند و انطباق عملکردهای درون دستگاه قضائی با مبنای اسلام باید کاملا رعایت شود.

رئیسی با بیان اینکه آیین دادرسی که اکنون در مجلس مطرح است می ‌تواند در حمایت از حقوق کودکان بسیار موثر باشد، تصریح کرد: مناسب کردن روحیه‌ قضات با مباحث کودکان، ایجاد ساز و کارهای مناسب و داشتن نگاه حمایتی از کودکان و نوجوانان و نگاه تادیبی و تربیتی نسبت به آنها از جمله راهکارهای موجود برای احقاق حقوق کودکان است.