‌‌آئین‌های نمایشی پنجمین همایش سراسری آئین‌های عاشورایی با اجرای 10 مجلس پرده‌خوانی و بیش از 25 آئین سوگواری از سراسر کشور برپا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیمان شریعتی مسئول بخش آئین‌های همایش آئین‌های عاشورایی به روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی گفت: ‌‌تلاش کردیم آئین‌های سوگواری را از مناطق مختلف کشور جمع‌آوری کنیم و برای اجرای آن از هیئت‌های عزاداری این مناطق دعوت کرده‌ایم تا ضمن عزاداری سیدالشهدا (ع) این آئین‌ها را نیز به نمایش بگذارند.

وی با اشاره به حضور هشت هیئت عزاداری در همایش امسال گفت: مراسم هر روز ساعت 30/16 در محوطه تئاتر شهر با اجرای آئین‌های چاووشی، علم‌گردانی، عماری، اسپند دود، مجمع‌گردانی، علم‌ دست گردانی، گلاب پاشون، گهواره، نان و ماست، علم و کتل و... شروع می‌شود و پس از اذان مغرب بهترین نقالان و پرده‌خوانان کشور آئین‌ پرده‌خوانی را در خیمه‌گاه عاشورا اجرا می‌کنند.

شریعتی در معرفی پرده‌خوانان پنجمین همایش آئین‌های عاشورایی گفت: از روز نخست همایش مرشد محسن میرزاعلی، مرشد حاجی قمی (حاج علی صادقی‌پور)، مرشد احمدی، مرشد ابوالحسن میرزاعلی، مرشد ترابی و مرشد احدی پرده‌هایی از واقعه عاشورا را برای عزاداران حسینی خواهند خواند.

پنجمین همایش آئین‌های عاشورایی از 9 تا 18 دی‌ماه در تهران و گرگان برگزار می‌شود.