خرم آباد - خبرگزاری مهر: جشنواره شعر " آینه در غدیر" شاید مجالی بودن برای تولد شعر به بهانه سرودن از علی (ع) و اینجا به وضوح می توان دید که شعر با علی متولد می شود، با علی اوج می گیرد و در علی خلاصه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، جشنواره منطقه ای شعر "آئینه در غدیر" شاید تنها سیراب شدن از چشمه ذلال غدیر نبود بلکه بهانه ای بود تا شعر در مدح فاطمه(س)، حسین(ع) و مهدی زهرا(عج) متولد شود و یا بهانه ای بیابیم تا از فراق علی فریاد مظلومیت بشر را سر دهیم.

مراسم با خیر مقدم گفته نشده رئیس حوزه هنری استان به دلیل بیماری آغاز می شود و شیرزاد نعمتی نیا با سرفه هایی به جمع می فهماند که بیمار است و شاید با ایهام های شاعرانه می خواهد که عذر او را بپذیرند.

به هر حال مراسمی که در آن بهانه، سرودن از علی است خیر مقدم نمی خواهد بلکه لیاقت و سعادتی می خواهد تا آنجا بود و از علی سرود.

اینجا شعرای جوان کم نیستند و نام چند تن نیز از دیدگاه مجری برنامه خیلی ناآشنا به نظر می رسید که با حضور در پشت تریبون و سرودن شعری در مدح علی شاید باب آشنایی باز شود و دیگر اشعار شعرای جوان متبرک گردد.

کیسه نان و شب و دانه خرما و علی ...

جشنواره با نام علی آغاز می شود و اینبار سراینده اولین شعر به یمن میزبانی لرستان خواننده لرزبان این استان حشمت الله خالقی است که با نجوای اشعاری به زبان لری فضای جشنواره را معطر می کند.

بابک دولتی و مهدی طراوتی از دیگر شعرای جوانی هستند که از علی می سرایند تا نوبت به اکرم بهرام چی برسد و اینگونه فریاد عطش سر می دهد:"وقتی غزل هم لای دندان گیر کرده / زخمی میان ابر و باران گیر کرده"

این شاعر جوان با یادآوری صحنه ای از "کیسه نان و شب و دانه خرما و علی" بازهم قلب ها را روانه کوچه های همیشه گرفته کوفه و اشک ها را میهمان جای پای همیشه سبز علی می کند.

وی باز هم سرودن از علی را بهانه تولد شعر دیگری می کند و از عید گذشته غدیر سخن می گوید: "فصل پرواز اگر نیست کبوتر باشید/ مثل یک برگ در آئین صنوبر باشید/ چشم خورشید پر از روشنی حادثه هاست/ روز عید است، غدیر است، منور باشید..."

این شاعر جوان کردستانی در قطعه ای دیگر از مظلومیت بشر امروز می گوید و درد فراق علی و عدالتش را دو چندان می کند:"خدا هست و علی هست و ولی دیوارها هم هستند/ ومرز مرگ و هستی را طناب دارها هستند..."

در حین خواندن ابیات شعر بهرام چی ناخودآگاه افکارم و یا شاید ذهن همه حاضران تداعی می کند غزه و همه مظلومانی که امروز در زیر شعار حقوق بشر منادیان دروغین آن له می شوند و این بار همه با هم زمزمه می کنند "جهان حق بشر تیتر تمام نشریات روز/ در این قرنی که بعضی ها درون غارها هستند..."

بهروز سپید نامه از دیگر شعرای جوانی است که ناتوانی انسان را در وصف ویژه گی های امام عشق و عدالت را اینگونه می سراید:"یا علی آیئنه تابان تویی/ آنچه در باور نگنجد آن تویی"

یکی از استاید و پژوهشگران دانشگاه لرستان نیز مهمان محفل ادبی شعرا شده و سخنرانی خود را با ذکر چند بیت آغاز می کند: کس را چه زور و زهره به وصف علی کند/ جبار در مناجات او گفته هل اتی/ فردا که هر کس به شفیعی زند دست/ ماییم دست به دامن علی مرتضی"

غدیر ساخته و پرداخته تشیع نیست

مسعود سپهوند با بیان اینکه لحظه لحظه زندگانی رسول اکرم و علی (ع) دارای برجستگی های فراوانی است، اضافه می کند: کلام روحانی علی و به ویژه کلام گوهر بار و معنوی حضرت رسول برای همه مسلمانان حجت است.

وی عمل و کردار این دو بزرگوار را چون صراطی مستقیم می داند و می گوید: واقعه غدیر یکی از مهم ترین وقایع مورد تایید همه فرق مسلمین است به طوریکه این واقعه از چنان درخشندگی برخوردار است که به سادگی نمی توان از روی آن گذشت.

این استاد دانشگاه بر اینکه واقعه غدیر ساخته و پرداخته شیعه نیست تاکید می کند و ادامه می دهد: بیش از 110 نفر از صحابه حضرت رسول اکرم این واقعه را نقل کرده اند و کلام پیامبر خدا را شنیده اند.

سپهوند می افزاید: بیش از 360 تن این واقعه را از بزرگان اهل تسنن نقل کرده اند.

وی با بیان اینکه در اهمیت و بزرگداشت جایگاه غدیر سفارش فراوان شده است، می گوید: غدیر از جنبه های مختلف قابل بررسی و ارزش گذاری است.

این استاد دانشگاه لرستان همچنین به جایگاه غدیر در ادب فارسی می پردازد و ادامه می دهد: شعر و ادبیات فارسی مملو از غدیر است.

سپهوند با تاکید بر اینکه غدیر در شعر رسوخ کرده است، می افزاید: بسیاری از شعرای عرب و فارس همواره از غدیر سروده و این واقعه را بزرگ داشته اند.

گفتند همه علی و لیکن مدحش از حضرت ممدوح شنیدن دارد

جلیل صفر بیگی از دیگر شعرایی است که مجری برنامه راجع به او چنین می گوید: وی صاحب چند مجموعه رباعی و یکی از تاثیرگذاران رباعی امروز است.

وی این بار سرودن از علی را بهانه تولد شعری در رابطه با عاشورا و محرم می کند و با ترسیم فضای آن روز کربلا چنین می سراید: "انگار تمام شهر تسخیر شده است/ بنگاه فروش غل و زنجیر شده است..."

صفر بیگی از حاضران در آن روز تاریخی می گوید:"سجاده به دوش ها همه آمده اند/ آن حلقه به گوش ها همه آمده اند..."

این شاعر جوان با یادآوری آوای سوزناک" فریاد حسین را شنیدیم همه..." غم را مهمان سالن مراسم می کند و فریاد فغان سر می دهد که :"هر جا که نگاه می کنی شیطان است/ انگار که قحطی خدا آمده است"

حامد محقق نیز شاعر جوانی است که شعر خود را با اینگونه آغاز می کند: "تفسیر تو از کوه شنیدن دارد" و ادامه می دهد:" گفتند همه علی و لیکن مدحش از حضرت ممدوح شنیدن دارد"

مسعود صادقی، موسس انجمن ادبی کرمانشاه و دارای چند مجموعه کتاب از دیگر شعرای حاضر در مراسم است که شعر خود را اینگونه به مولا تقدیم می کند: "گم می شود در واژه های تو صدایم/ حرفی بزن تنها تو می دانی کجایم/آن طور می گریم به شوق دیدنت که/ می خواهم از چشمان خود بیرون بیایم/ دیشب دعاکردم که با باران بیایی/ امشب به شیشه می خورد تک تک دعایم..."

غزاله محمد پناه شاعر جوان سنندجی نیز از بانوی آب و آئینه شعری می سراید تا نوبت به عابد میرزائیان چگنی برسد که وی نیز سرودن از علی را بهانه تولد شعر دیگری می کند و اینگونه می سراید:"حاجی نشدیم و از حجازآمده ایم/ دنبال حقیقتیم و در مجاز آمده ایم/ شیطان به طواف و سعی ما می خندد/ لبیک زدیم و بی نماز آمده ایم..."

شعرای زیادی آمدند و از علی سرودند و یا به بهانه سرودن از علی شعرهایی را متولد کردند تا بدانیم علی تبلور همه خوبی هاست و آنچه از زیبایی در شعر می توان یافت برخواسته از علی و اوصاف علی است. و به راستی علی جمع همه صفات و منشا همه زمزمه های آبی رنگ شعر است.

فاطمه میردریکوند اینگونه به جشنواره شعر منطقه ای "آینه در غدیر" با حضور استان های کرمانشاه، خوزستان، ایلام، همدان، کردستان و لرستان پایان داد: "او جلگه خیس خواب را باور کرد/ احساس لطیف آب را باور کرد..."