نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه که از 24 دسامبر ( 4 دی) آغاز شده تا 3 ژانویه ( 14 دی) به منظور ارتباط با فرهنگها و تمدنهای مختلف ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الرأیه، این نمایشگاه 10 روزه با شعار "امت می خواند، امت پیشرفت می کند" آغاز به کار کرد و برای اولین بار با نظارت وزارت فرهنگ قطر برگزار می شود. این نمایشگاه بستری برای آمادگی دوحه به عنوان پایتخت فرهنگی جهان عرب در سال 2010 است .

در این نمایشگاه 374 انتشارات از 21 کشور شرکت دارند. در حاشیه این نمایشگاه نشستها و سخنرانیهای متعددی درباره موضوعات مختلف برگزار می شود. شرکت کنندگان از کشورهای اردن، آلمان، امارات، ایران، بحرین، بریتانیا، رومانی، عربستان، سودان، عمان، سوریه، فرانسه، فلسطین، قطر، کویت، لبنان، لیبی، مصر، هند، مقدونیه و قطر هستند.

کشور الجزایر از مشارکت در این نمایشگاه سر باز زد.

مشکل ممانعت از حضور برخی از کتابها در کشورهای حوزه خلیج فارس همچنان ادامه دارد که مسئولان فرهنگی را در کشورهای عربی به فکر واداشته است.

در نمایشگاه کتاب در قطر مانع از حضور حدود 15 کتاب از دکتر علی شریعتی اندیشمند ایرانی شده است. پیش از این در سی و سومین نمایشگاه کتاب کویت در نوامبر گذشته نیز کتابهای شریعتی منع شده بود.