معاون تولید و مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت این مرکز فرهنگی را در عرصه چاپ و انتشار کتاب و نشریات در سالهای پس از انقلاب بسیار خوب ارزیابی کرد.

مهدی باقری معاون تولید و مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت این کانون در سی سال اخیر گفت: گزارش عملکرد 30 ساله بخش تولید کانون برای مخاطبانش که کودکان 6 تا 16 ساله هستند به بخشهای مختلفی تفکیک می‌شود. تولید بیشتر کارها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته و برخی از کارها هم از گذشته وجود داشته است و بعد از پیروزی انقلاب با تغییر سیاست و محتوا ادامه پیدا کرده‌اند.

وی با تفکیک زمینه‌های کاری مختلف کانون درباره فعالیت انتشارات کانون اظهار داشت: در زمینه انتشارات در این 30 سال رشد قابل قبولی را در تولید کتاب و انتشار نشریات داشته‌ایم. کانون بخش گرافیک قوی و حرفه‌ای دارد و تصویرگرانی که در زمینه انتشار کتاب با نویسندگان همکاری دارند، بسیار خوب عمل می‌کنند.

رشد کمی در کنار رشد کیفی

دبیر کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: امیدواریم بتوانیم در سال جاری 100عنوان کتاب چاپ اول و 100 عنوان تجدید چاپی داشته باشیم. در سالهای گذشته میانگین چاپ در کانون 80 جلد بوده است. حتی در دهه 60 در سال تنها 20 تا 30 عنوان کتاب تولید کرده‌ایم که با توجه به این رقم رشد قابل توجهی داشته‌ایم اما با توجه به شاخص دنیا و تعداد کودکان در ایران نیاز به کار بیشتر داریم.

معاون تولید کانون افزود: تولید کتابهای الکترونیک را در برنامه‌های امسال مدنظرقرار داده‌ایم که یک نوآوری مطالعه میان کودکان کم سن و سال است. از این کتابها 3 عنوان تا پایان سال به تولید انبوه می‌رسند. کتا‌بهای گویا نیز کار جدیدی است که به دنبال انتشارشان هستیم و این طرح در راستای علاقمند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه انجام می‌شود.

باقری با اشاره به ویژگیهای این طرح گفت: از مهمترین کاربردهای این کتابها این است که در مراکز خاص که کودکان دارای معلولیت هستند استفاده می‌شوند. انتشار اینگونه کتابها می‌تواند زمینه مناسبی در اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان باشد.

وی در رابطه با فعالیتهای سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: حوزه امور سینمایی کانون قدمتی بیش از سه دهه دارد. این حوزه در سال 1349 با هدف تولید فیلم های پویانمایی، مستند و سینمایی برای مخاطبان 6 تا 16 سال تاسیس شده و تا به حال در این زمینه موفقیت‌های خوبی هم داشته‌ایم.

منحصر نبودن آموزش به کتاب

معاون تولید کانون ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به 20 فیلم انیمیشن، یک فیلم نیمه بلند و یک فیلم سینمایی در سال از تولیدات بخش سینمایی کانون هستند. 2 فیلم سینمایی کلانتری غیر انتفاعی و سفر به کربلا ( سفر عشق) هم  از فیلم‌هایی هستند که امسال به مرحله تولید می‌رسند.

باقری اضافه کرد: حوزه دیگر فعالیتهای تولیدی کانون که بسیار هم موفق عمل کرده است حوزه سرگرمیهای سازنده یا همان  اسبابهای آموزشی است. این بخش از سال 1362 فعال شده است و در حال حاضر در سال 10 تا 15 عنوان سرگرمی که جنبه آموزشی دارد تولید می‌کند.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر بخش بازیهای رایانه‌ای به دلیل محبوبیت زیادی که میان کودکان و نوجوانان دارد به بخش تولیدی کانون اضافه شده است و در حال حاضر در طول سال 5 تا 7 بازی رایانه‌ای توسط کانون تولید می‌شود. در همین راستا امسال بازی داستان جزیره به عنوان بهترین کار در حوزه کار کودک و نوجوان در دومین جشنواره دیجیتال و رسانه‌ها انتخاب شد.